Huawei lanserar världens tunnaste smartphone

Huaweis smartphone Ascend P1 S är knappt sju millimeter tunn – med 4,3 tums skärm och 1,5 GHz-processor med dubbla kärnor

Stockholm, 10 januari 2012 – Huawei, en globalt ledande IT & telekomleverantör, presenterar marknadens tunnaste smartphone med dubbla processorkärnor. Den nya modellen Huawei Ascend P1 S premiärvisas denna vecka på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

Huawei Ascend P1 S är bara 6,68 mm tjock och har en 4,3 tum stor Super AMOLED pekskärm med upplösningen 960x540 som skyddas av extra reptåligt Gorilla-glas från Corning. En 1,5 GHz Cortext-A9 processor gör också Ascend P1 S till både den mest kompakta och den snabbaste mobilen i sin klass, perfekt för videouppspelning och avancerade spelupplevelser. Operativsystemet är nya Android 4.0 (Ice Cream Sandwich).

– Ascend P1 S blir det nya flaggskeppet bland Huaweis smartphones och är först i en ny generation extremt slimmade mobiler som inte kompromissar med prestanda eller funktionalitet. Den är också ett bra exempel på hur Huawei satsar på innovation för att erbjuda den senaste smartphone-teknologin både inom hårdvara och mjukvara, säger Anders Christenson, marknadschef på Huawei Device Sverige.

I samma produktfamilj lanserar Huawei också Ascend P1, en smartphone med samma avancerade funktionalitet, men med 7,69 mm tjocklek. Båda modellerna har samma eleganta slimmade design. För att passa skilda personligheter och stilar finns de i två färger: Metallic Black och Ceramic White.

Ascend P1/P1 S har ett batteri på 1800mAh/1670mAh, två inbyggda kameror: 8 mega­pixels BSI-kamera på baksidan samt 1,3-megapixels HD-kamera framtill, båda med LED-blixtljus och HDR-optimering. Möjligheten med videoinspelning med Full HD (1080p) gör att den stora skärmen kommer till sin rätt. Snabb uppkoppling kan göras via 3G, WiFi eller Bluetooth. Den inbyggda mjukvaran för sociala medier gör det också enkelt att dela med sig av bilder och filmer via Twitter och Facebook.

Huawei Ascend P1/P1 S introduceras på den svenska marknaden framåt sommaren 2012. Prisuppgifter kan lämnas i samband med att produkterna blir tillgängliga.

Produktbilder kan laddas ned från: http://www.flickr.com/photos/huaweidevice

Huawei är en ledande global leverantör inom IT och kommunikationsteknologi. Med utgångspunkt i vårt engagemang för kundorienterad innovation och starka samarbeten erbjuder Huawei helhetslösningar för nätverk, mobila enheter och tjänster i molnet. Genom att utveckla attraktiva lösningar och tjänster arbetar vi för att skapa maximalt värde för teleoperatörer, företag och konsumenter. Våra lösningar och produkter används i över 140 länder, till nytta för mer än en tredje¬del av världens befolkning.