Huawei MateBook X kombinerar stark prestanda med modern design

Huawei MateBook X kombinerar stark prestanda med modern design

Tidigare i år presenterade Huawei premiumprodukten MateBook X. Datorn är ett resultat av Huaweis målmedvetna arbete att utveckla produkter med kraftfull prestanda utan att tumma på designen. MateBook X kommer i de två sobra färgerna Space Grey och Rose Gold.

Med en tjocklek på 12,5 millimeter och en vikt på strax över 1 kg är MateBook X en av de tunnaste och lättaste datorerna i världen. Trots sin storlek erbjuder MateBook X en lång batteritid. Batteriet med en kapacitet på 41,4 Wh möjliggör över 10 timmars arbete, spelande eller streaming på endast en laddning. Laddaren till MateBook X är USB-C-kompatibel och kan även användas till att ladda smartphones och surfplattor.

Den kompakta datorn besitter en kraftfull och energieffektiv sjunde generationens Intel® CoreTM i7- eller i5-processor och 8 GB i RAM-minne. Grafiken bearbetas av ett Intel HD620-chip och lagringen hanteras av en snabb 256/512 GB SSD.

— För många konsumenter är en nätt och elegant design minst lika viktigt som kraftfull prestanda. När vi utvecklat MateBook X har vi strävat efter att kombinera kvalitativ design och enastående prestanda och har inte gjort några kompromisser för att möta våra konsumenters önskemål, säger Peter Lundkvist, marknadschef för Huawei Sverige.

Högkvalitativ och detaljrik skärm
För att kunna erbjuda användaren en enastående visuell upplevelse är datorn utrustad med en 13-tums CrystalClear-skärm med hög upplösning och en screen-to-body-ratio på 88 procent. 2K-skärmen kan reproducera 100 procent av RGB-färgerna och är täckt av Corning Gorilla Glass som skyddar. Datorn är dessutom utrustad med Eye Comfort-teknik vilket reducerar det blå ljuset och bidrar till en bekvämare upplevelse.

Unika egenskaper
MateBook X:s fingeravtrycksläsare är inbyggd i strömbrytaren vilket bidrar till en säker åtkomst till datorn. Tack vare Dolby Atmos-ljudsystem erbjuder MateBook X ett högkvalitativt och nyanserat ljud. Enhetens sandblästrade aluminiumkropp gör datorn tålig och det stänkskyddade tangentbordet skyddar datorn från spill. MateBook X är även utrustad med Huawei Space Cooling, en fläktlös värmeavledningsteknik som bidrar till att datorn är tystare i drift.

MateBook X finns tillgänglig hos Elgiganten med ett rekommenderat pris från 13 990 kronor.

MateBook X har tilldelats ”Bra Val!” av tidningen PC för Alla och ”PC-tidningen Rekommenderar” från PC-tidningen.

PC för Alla, 6 september 2017.

PC-tidningen, 8 september 2017

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.