Huawei moderniserar Telenors och 3s samägda 3G-nätverk

3GIS, ett samägt bolag mellan operatörerna 3 och Telenor Sverige, har valt Huawei som enda leverantör för att modernisera det samägda HSPA+/3G-nätverket. Huawei har även fått i uppdrag att leverera professionella drifttjänster under kommande femårsperiod.

Stockholm, 6 februari, 2013: Huawei har fått i uppdrag att modernisera Telenor Sverige och 3s samägda HSPA+/3G-nätverk som drivs av nätoperatören 3GIS. Enligt avtalet kommer Huawei även att hantera drift av nätverket under den kommande femårsperioden. Moderniseringsprojektet inleds omgående och ska stå färdigt under 2015.

Det här avtalet är en milstolpe för Huawei i Norden och understryker den tekniska styrkan i våra helhetslösningar och professionella driftstjänster. Under de senaste åren har vi etablerat oss som en ledande aktör på den nordiska telekommarknaden och gjort omfattande lokala investeringar inom forskning & utveckling. Ännu viktigare, vi har skapat ett starkt lokalt team som kan hantera de utmaningar som operatörerna står inför i dag, säger Jim Lu, Chef för Norden & Centraleuropa, Huawei.

Huawei kommer att implementera sin SingleRAN-lösning (Single Radio Access Network) samt en ny infrastruktur för IP och datatrafik. Genom detta får operatörerna 3 och Telenor Sverige ett modernt IP-baserat nätverk med ökad effektivitet, prestanda samt förbättrad drift och övervakning. För slutanvändarna betyder detta en bättre användarupplevelse i och med den ökade nätverkskvaliteten.

Som en del av driftsavtalet kommer 27 anställda från 3GIS att förflyttas till Huawei för att fortsätta sina uppdrag och bli en viktig del i företagets expansion inom driftstjänster. Avtalet innebär även att Huawei öppnar ett nytt kontor vid Globenområdet i Stockholm.

Vi har gjort ett strategiskt beslut för att säkerställa den långsiktiga kvaliteten av vårt nätverk genom att satsa på en partner som kan hantera de utmaningar vi står inför med växande datamängder och krav på effektivare nätverksdrift. I slutändan var det Huaweis innovativa teknik, kapacitet att leverera konkurrenskraftiga helhetslösningar och professionella drifttjänster som fällde avgörandet, säger Magnus Hartman, VD på 3GIS.

Med Huaweis SingleRAN-lösning får Telenor och 3 möjligheten till mjukvaruuppdatering till nätverksstandarden HSPA Evolved. Moderniseringsprojektet startas omgående och ska stå klart under slutet av 2015.

Det är glädjande att välkomna våra nya medarbetare från 3GIS till Huawei. Med deras kompetens och erfarenhet blir de nyckelpersoner i vårt team. Jag är säker på att de kommer att kunna växa inom Huawei i framtiden, säger Lu.

Huawei är en av världens snabbast växande leverantörer av drifttjänster med fler än 240 avtal i över 60 länder. Området har haft en tillväxttakt på över 70 procent under sex raka år. I Europa har Huawei driftavtal i flertalet länder inklusive Spanien, Tyskland, Holland, Italien, Storbritannien och Schweiz.

För ytterligare information, vänligen kontakta;

Daniel Edlund, kommunikationsdirektör, Huawei Norden
0702-985 404, daniel.edlund@huawei.com