Delar av svenska simlandslaget - (från vänster) Simon Sjödin, Erik Persson, Sarah Sjöström och Michelle Coleman

Huawei ny officiell partner till svenska simlandslaget

När VM i simning i Sydkorea går av stapeln den 21 juli är Huawei med som officiell partner till det svenska simlandslaget. Engagemanget innebär att Huawei nu dyker djupare i svensk simidrott än vad man gjort förut. Sedan tidigare har Huawei ett långtgående samarbete med Sarah Sjöström som omfattar reklamfilmer och sponsring av de mobiler och klockor som stjärnan använder.

- Samarbetet mellan oss och Sarah Sjöström har fungerat väldigt bra vilket har varit drivande för vårt vidare engagemang i svensk simning. Genom vårt avtal med Svenska Simförbundet kan vi nu ta ett steg till och stödja idrotten även under sim-VM i Sydkorea. Huawei har en lång relation med den svenska publiken, som har uppskattat vår innovativa teknik, och samarbetet med simförbundet är ett sätt för oss att säga ”Tack för att ni tror på oss” och ge tillbaka till det svenska samhället, säger Jacky Zhao, Nordisk CEO på Huawei Consumer Group.

- Vi är glada att en så stor och stark aktör som Huawei visar engagemang för simidrotten och har valt att stödja vårt svenska landslag under VM i Sydkorea, säger Mikael Jansson, förbundschef Svensk Simidrott.

Svensk simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Idrotten är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 140 000 medlemmar drygt 300 föreningar. Förbundet har fyra gånger blivit utsett till årets idrottsförbund. Med satsningar på såväl barn och ungdom i olika simkunnighetsprojekt som på elitverksamhet jobbar Svensk Simidrott under visionen; ”Simning i världsklass i ett land där alla kan simma”. En av de främsta simmarna är Sarah Sjöström som slog igenom på seniornivå när hon i mars 2008 blott 14 år gammal vann EM-guld på 100 meter fjärilsim, en sträcka på vilken hon 2009–2012 samt sedan 2015 innehar världsrekordet. 2015 blev Sarah Sjöström som första svenska simmare av Swimming World Magazine utsedd till Årets simmare i Europa. Senare samma höst tilldelades hon också Svenska Dagbladets bragdmedalj. En medalj hon även fick 2017. Sarah Sjöström har fram till 2018 sammanlagt erövrat 21 VM- och EM-guld på lång bana. Vid internationella mästerskap 2016 vann Sarah Sjöström guld och satte världsrekord med tiden 55,48 sekunder på 100 meter fjärilsim och vann också silver på 200 meter frisim och brons på 100 meter frisim.

Sim-VM i Gwangju i Sydkorea pågår mellan den 12-28 juli. Utöver simning pågår också simhopp, konstsim, vattenpolo och öppet vatten.

För Huawei är den svenska marknaden viktig och på senare år har företaget investerat stort för att verksamheten ska få ett ännu större fotfäste. Detta har också visat sig bli utfallet. Under 2018 gick Huawei från fyra procent till 13 procents marknadsandel och är det företag som förbättrat sin Brand Advocacy-poäng bäst i Yougovs Brandindex. Svenskarna upplever sig enligt Yougov få bra värde för pengarna när de köper produkter från Huawei. Flera av företagets nyare modeller har fungerat väldigt väl gentemot den svenska marknaden. Modeller som P20 Pro, Mate20 Pro och senaste P30 pro har hyllats av en enig journalistkår. IDG:s M3 skriver bland annat ”Huawei visar återigen att de just nu är tillverkaren som leder racet på kamerafronten med både stabil kvalitet för vardagsfoton, innovationer som ger nya fotomöjligheter, och massor av roliga extralägen att experimentera med”.

Försäljningen av P30-serien har redan uppgått till mer än 10 miljoner enheter. Jämfört med den tidigare serien, Huawei P20, så har försäljningen upp till 10 miljoner dessutom gått långt mycket snabbare. P30 nådde 10 miljoner efter 85 dagar medan P20 nådde samma försäljningsvolym efter 147 dagar. Ett nytt rekord för Huawei. Totalt nådde Huawei 100 miljoner sålda enheter globalt den 30 maj i år vilket även det är snabbare än föregående år.

Som en del i de svenska satsningarna finns marknadsföringskonceptet Dare to Challenge. Konceptet är framtaget i samarbete med bland andra Sarah Sjöström där utmaningen står i centrum. Huawei vill lyfta hennes historia, hennes framgångar, för att uppmuntra andra att alltid anta utmaningen. Att våga vara en Challenger. Se senaste filmen med Sarah Sjöström här: https://www.youtube.com/watch?v=2DXwvnEPGxc

Länk till M3:s recension: https://m3.idg.se/2.1022/1.713888/huawei-p30/sida/2/p30-omdome

För ytterligare information: https://consumer.huawei.com/se/

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2017. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.