Huawei bjuder in utvecklare till deras AppsUp-tävling.

Huawei sätter prispott till en miljon dollar i jakten på framtidens appar

Huawei bjuder nu in utvecklare från hela världen att delta i deras AppsUp-tävling. Tävlingen syftar till att samla världens bästa utvecklare och låta dem visa upp sina färdigheter och skapa appar med Huawei Mobile Services. De tjugo bästa tävlar i en livesänd final där deras appar marknadsförs till miljoner konsumenter. Vinnarna får dela på en miljon dollar och Huaweis chef i Norden, Jacky Zhao, hoppas att någon eller några av dem kommer från Sverige.

-Genom AppsUp hoppas vi kunna upptäcka innovativa apputvecklare från hela världen. Personligen ser jag gärna många bidrag från Sverige och Norden. Nu när vi har jobbat så intensivt med vårt AppGallery har jag träffat många mycket talangfulla personer och företag här. Vore fantastiskt om vi kunde få hjälpa dem att utveckla sin affärsidé och marknadsföra den tillsammans, säger Jacky Zhao, Nordisk CEO på Huawei Consumer Group.

Huaweis AppsUp-tävling ger deltagarna möjlighet att testa sina färdigheter på en global scen. Genom tävlingen får apputvecklare hjälp att skapa och utveckla innovativa appar med verktyg och resurser som finns tillgängliga via Huawei Mobile Services (HMS) och HMS Core. Regionala tävlingar kommer att hållas i Kina, Asien och Stillahavsregionen, Latinamerika, Europa samt Mellanöstern och Afrika. Finalerna i respektive region kommer att livestreamas i september.

Den totala prissumman uppgår till en miljon USD och enskilda utvecklare har chansen att vinna upp till 20 000 USD. Förutom nämnda priser kommer finalister också att få sin app marknadsförd i Huaweis appbutik, AppGallery, som idag är tillgänglig för hundratals miljoner användare i mer än 170 länder. Särskilda priser delas dessutom ut såsom Outstanding Game och Outstanding Innovation.

Appar som skapats i tävlingen bör främja ett smartare levnadssätt och en förbättrad digital livsstil för användare med Huawei-enheter. HMS Core, samlingen av Huawei Developers kit och tjänster, stöder för närvarande mer än 1,4 miljoner registrerade utvecklare och 60 000 appar över hela världen. Dessa kit arbetar sömlöst för att säkerställa att Huawei-enheter ger en exceptionell och nytänkande användarupplevelse.

Anmälan och deltagande - För att delta måste utvecklare registrera sig för tävlingen via den officiella webbplatsen mellan 30 juni och 30 augusti 2020. Deltagarna kan anmäla sig antingen som enskild individ eller som ett team med upp till tre medlemmar.

Alla appar måste utvecklas med hjälp av utvalda HMS Core-funktioner och skickas in för granskning via webbplatsen före klockan 18:00 (UTC + 8) den 30 augusti 2020. Juryn, som består av både branschexperter och representanter från Huawei, ger poäng baserat på apparnas funktionalitet, innovation, kommersiella värde och ändamål. Därefter kommer de 20 topplistade apparna från varje region att göras tillgängliga för allmän röstning via tävlingswebbplatsen och AppGallery. De mest populära bidragen kommer att få ytterligare poäng vid finalen.

Vid den slutliga ceremonin i oktober kommer finalisterna att presentera sina appar för expertpanelen för att tävla om förstapriset. För mer information om AppsUp-tävlingen, besök Huawei AppsUp hemsida - https://developer.huawei.com/consumer/en/digix/appsup