Huawei tar emot betatestansökningar för Android Q.

Huawei tar emot betatestansökningar för Android Q

Huawei öppnar upp för ansökningar till ett globalt beta-test av Android Q som pågår fram till och med 30 juni. Utvecklare är inbjudna till att prova den senaste testversionen av Android på Huawei Mate20 Pro och bidra till att optimera och förbättra enhetskompatibilitet för Android Q.

Utvecklare har möjlighet att skicka in sin ansökan via appen ”Huawei's Friendly User Test (FUT)”[1] med en Huawei Mate20 Pro-enhet. När anmälan är genomförd[2] kan utvecklare ladda ner beta-mjukvaran via Huawei OTA och uppmuntras sedan att lämna feedback till Huawei under testperioden.[3]

Android Q är den tionde stora versionen av den populära smarttelefonplattformen. Den senaste Android-versionen är designad med ett mer kraftfullt användarskydd, nya säkerhetsfunktioner och erbjuder dessutom mer finfördelad kontroll över hur data delas mellan operativsystem och appar.

Android Q sätter nya begränsningar för filåtkomst för att förhindra datainsamling mellan appar. Dessutom kräver appar nu speciellt tillstånd för att få tillgång till enhetsidentifierare som inte kan återställas. Android Q-baserade enheter utnyttjar vidare randomiserade MAC-adresser som standard. De flesta appar som inte är i fokus förlorar också åtkomst till användarens urklipp på Android Q, vilket eliminerar ett sätt känsliga data potentiellt kan läcka.

Uppdateringen lägger till funktioner som tillgodoser användarnas krav på nya underhållande upplevelser såväl som nya sätt att använda smarttelefoner till följd av nya formfaktorer, som till exempel vikbara telefoner. Den stödjer också ett 5G-ramverk i väntan på de kommande 5G-aktiverade smarta enheter som förväntas lanseras senare under året.

Efter betatestperioden kommer hela Huawei Mate20-serien att vara bland de första som får den nya Android-versionen när den släppts.

Huawei har de senaste åren arbetat nära Google för att förbättra Android-plattformen där de till fördel för alla aktörer i branschen delat erfarenhet gällande säkerhet och prestandaoptimering samt utvecklat EMUI tillsammans. Den feedback som Huawei tar emot från utvecklare som deltar i Android Q betatestet kommer också att delas med Google för att påskynda utvecklingen av mjukvaran.

[1]Tillgängligt att ladda ner här: https://consumer.huawei.com/en/support/fut/
[2]För frågor angående rekryteringsprogrammet eller testerna, kontakta Huawei via e-post: (hwthirdparty@huawei.com) eller besök: https://www.google.com/android/beta för mer information.
[3]Huawei förbehåller sig rätten att fatta slutgiltigt beslut om alla frågor i förhållande till sitt beta-testprogram.

För ytterligare information: https://consumer.huawei.com/se/

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:
Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/
Twitter: https://twitter.com/huaweisverige
Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/
YouTube: https://www.youtube.com/user/HuaweiSverige

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2017. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.