Huawei ger 6 miljoner Euro i forskningsfinansiering till Lero

Huawei ger 6 miljoner Euro i forskningsfinansiering till Lero

Huawei tillkännagav idag en investering på 6 miljoner Euro till Lero, Science Foundation Irlands forskningscenter för programvara. Investeringen finansierar ett fyraårigt forskningsprogram för att förbättra tillförlitligheten för mjukvaruapplikationer. Investeringen görs i samarbete med Huaweis forskningscenter i både Sverige och Irland.

Tillkännagivandet gjordes vid Leros huvudkontor vid University of Limerick (UL). Forskare från Lero, Trinity College Dublin, NUI Galway och Dublin City University kommer att delta i det fyraåriga forskningsprogrammet som startar i början av 2020. Ordförande för Huaweis forskningscenter i Sverige, Frank Du, och Yargin Xiao, ordförande för motsvarigheten på Irland deltog på plats. I augusti 2019 tillkännagav Huawei att 70 miljoner Euro ska investeras i irländsk forskning och utveckling under de kommande tre åren.

– Vi arbetar löpande med våra viktigaste intressenter för att bygga starka relationer. Lero är ett världsledande forskningscenter för mjukvara med oöverträffad expertis inom flera avancerade programvarutekniska områden. Vi är glada över att börja arbeta med dem i detta forskningsprogram, säger Jijay Shen, VD för Huawei på Irland.

– Lero arbetar med att implementera avancerade mjukvarutekniker inom olika områden. Detta forskningsprogram samlar de bästa programvaruforskarna från hela Irland för att arbeta med Huawei i en serie projekt för att göra programvaran mer effektiv och pålitlig, säger professor Brian Fitzgerald, ansvarig för Lero.

– Vi har sett en dramatisk ökning av både volym och komplexitet för programvaror som gör att de behöver produceras globalt. Detta projekt kommer att hjälpa industrin att producera bästa möjliga programvara under de fyra åren det strategiska forskningspartnerskapet pågår. Som det företag de är med en framgångsrik historia av forskningsledd innovation ser vi fram emot att arbeta med Huawei i denna satsning, tillägger Brian Fitzgerald.

Det förväntas att det fyraåriga samarbetet ska resultera i ett antal ledande forskningsprojekt för avancerad mjukvaruteknik. Det kommer att komma till uttryck i form av workshops för kunskapsöverföring och publiceringar i ledande tidskrifter.

– Samarbete är kärnan i allt vi gör på Huawei. Jag är stolt över att två av våra forskningscentra kan samarbeta med Lero, ett av Europas ledande center för att utveckla vår forskning om programvara. Detta är början på en spännande resa, säger Frank Du, forskningschef för Huawei Sweden Research Center.

– Huawei är stolt över att vara med i detta program. Den forskning som Lero leder kan hjälpa till att peka ut vägen för bästa praxis över hela världen. Dagens tillkännagivande kommer att ge forskarna vid Lero det stöd de behöver för att främja forskningen om tillförlitligheten för programvaror och samtidigt ge dem möjlighet att erkännas internationellt, säger Yargin Xiao, forskningschef för Huaweis forskningscenter på Irland.

För att markera lanseringen av programmet mellan Lero och Huawei, planterade Brian Fitzgerald, Frank Du och Yargin Xiao ett Ginkgo-träd utanför Leros kontor vid University of Limerick. Trädets blad är också forskningsprogrammets emblem.