Homescapes tar plats i Huaweis AppGallery

Populära spelet Homescapes tar plats i Huaweis AppGallery

Nu kommer det populära spelet Homescapes till Huaweis AppGallery. Homescapes är utvecklat av Playrix och kan sägas vara en Gardenscapes-spin-off och delar samma spelkoncept. Just Homescape är bäst känt för att spelaren välkomnas att renovera ett gammalt hus genom att klara olika typer av Match 3 pussel. Lanseringen av spelet på AppGallery uppmärksammas bland annat med olika typer av erbjudanden för alla de som laddar ner spelet. Playrix första spel i AppGallery var Gardenspace och det lanserades där i december förra året.

- Vi ser en stadig tillväxt i AppGallery med såväl lokala som globala appar. Homescapes är ett bra exempel på ett populärt spel med stor global publik och ett brett genomslag. En popularitet som jag förstår, de så kallade Match 3 spelen är kluriga, spännande och engagerande och är ett snabbt och roligt sätta att spela på mobilen, säger Sofia Björnerfors, PR ansvarig på Huawei Consumer Group i Sverige.

AppGallery är den tredje största appbutiken i världen och visar fortsatt stark tillväxt. Totalt har antalet distribuerade appar ökat med 83 procent och antalet månatliga aktiva användare ökat med 33 procent. Därtill, appar utvecklade i HMS Core har ökat med 118 procent och är nu 120 000 till antalet medan så kallade quick-apps har vuxit med 200 procent till 100 miljoner.

Under året som gått har globala appar som Moovit, Bolt, Viber, Booking.com och Tidal blivit del av den växande plattformen. Bland svenska appar syns BankID, Swish, Freja e-ID, Hitta.se, Foodora, Biluppgifter, Storytel, Nextory, Truecaller och KRY. AppGallery erbjuder för närvarande 18 olika app-kategorier inom spel, socialt, underhållning, utbildning, nyheter och artiklar, foto och video, mat och dryck, transport och biljetter, shopping och verktyg.

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som tvåa i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2019. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smarta mobiler, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:

Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/

Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/