Huaweis apptävling, AppsUp,  är igång. Prispotten är på över 8 miljoner kronor.
Huaweis apptävling, AppsUp, är igång. Prispotten är på över 8 miljoner kronor.

Premiär för årets version av Huaweis apptävling, AppsUp - över 8 miljoner kronor i prispotten

Huaweis populära apptävling, AppsUP, öppnar nu upp för årets bidrag. Tävlingen vill inspirera utvecklare över hela världen att skapa de mest framgångsrika apparna. Bland årets nyheter finns ett nyinstiftat Tech Womens Award. Svenska Runbit blev en av vinnarna 2020 och Huaweis nordiska chef, Jeffrey Qiu, ser gärna att det bland årets vinnare återigen finns bidrag från Sverige. Den totala prissumman är en miljon dollar.

- Genom vår tävling vill vi fortsätta visa på vår ambition att teknik ska finnas där för alla. Genom årets AppsUp vill vi fortsätta upptäcka innovativa apputvecklare från hela världen som på olika sätt gör vardagen bättre och roligare för användarna. Innovation är själva essensen i tävlingen och det ska bli spännande att se alla tolkningar på temat, säger Jeffrey Qiu, Nordisk CEO på Huawei Consumer Group.

Via tävlingen får apputvecklare hjälp att skapa och utveckla innovativa appar med verktyg och resurser tillgängliga via Huawei Mobile Services (HMS) och HMS Core. Tävlingen kommer att arrangeras i fem olika regioner – Europa, Asien, Stillahavsregionen, Mellanöstern och Afrika samt Kina. Årets tema är ”HMS Innovationer för alla”. Den totala prissumman uppgår till en miljon amerikanska dollar där enskilda utvecklare har chansen att vinna upp till 15 000 USD. Vinnarna får även tekniskt stöd för att kunna bli ännu bättre inom appinnovation. Tävlingen är öppen för alla; studenter, unga utvecklare samt etablerade professionella utvecklare.

Huaweis tävling AppsUp var väldigt populär förra året och mer än 3000 lag från över 170 länder deltog. 2020 skickades det in nästan 1000 olika förslag på appar, alla med HMS Core integrerade funktioner och svenska Quidbit med appen Runbit utsågs till en av vinnarna i kategorin Bästa Appen.

Deltagare i årets AppsUP-tävling kommer att kunna tävla om flera andra utmärkelser som Tech Women's Award (ny kategori i år), Excellent Student Award och Best HMS Core Innovation Award. Förutom prispengar kommer finalister också att kunna marknadsföra sin app på Huawei AppGallery, tillgänglig för en global publik på 700 miljoner Huawei-mobilanvändare. Vinnarna kommer även kunna dra nytta av ytterligare belöningar såsom marknadsföringsresurser, molnresurser och exklusiva incitament för bland annat betalda HMS-kärnfunktioner.

HMS, Huawei Mobile Services, är nu det tredje största ekosystemet för appar. AppGallery är den tredje största appbutiken globalt. Under året som gått har globala appar som Withings, Moovit, Bolt, Viber, Booking.com och Tidal blivit del av den växande plattformen. Bland svenska appar syns BankID, Swish, Freja e-ID, Hitta.se, Foodora, Biluppgifter, Storytel, Nextory, Truecaller och KRY.

Anmälan och deltagande - För att delta måste utvecklare registrera sig för tävlingen via den officiella webbplatsen mellan 10 juni och 20 augusti 2021. Deltagare kan anmäla sig antingen som enskild individ eller som ett team med upp till tre medlemmar.

Alla appar måste utvecklas med hjälp av utvalda HMS Core-funktioner och skickas in för granskning via webbplatsen före klockan 18:00 (UTC + 8) den 20 augusti 2021. Juryn, bestående av både branschexperter och representanter från Huawei, ger poäng baserat på appens funktionalitet, innovation, kommersiella värde och ändamål.

Därefter kommer de 20 topplistade apparna från varje region att göras tillgängliga för allmän röstning via tävlingswebbplatsen och AppGallery. De mest populära bidragen kommer att få ytterligare poäng vid finalen.

Vid den slutliga ceremonin i oktober kommer finalisterna att presentera sina appar för expertpanelen för att tävla om förstapriset. För mer information om AppsUp-tävlingen, besök Huawei AppsUp hemsida.

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. Totalt har 14 forsknings- och utvecklingscentrum etablerats runt om i världen, inkluderat Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, datorer och surfplattor, wearables och molntjänster med mera. Med sitt globala nätverk och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 30 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:

Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/

Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/