Raketökning för Huawei när Sveriges bäst omtalade varumärken listas

Huawei är ett av de företag som har klättrat allra mest på listan när YouGov nu presenterar sin årliga mätning Best brands. Mätning bygger på YouGov BrandIndex, en undersökning där svenskarnas varumärkeskännedom och attityd gentemot olika varumärken kartläggs.

YouGov BrandIndex är en daglig kartläggning som mäter svenskarnas attityd och uppfattning om 280 varumärken inom 10 olika sektorer. I den senaste rankingen Best brands, som presenterades i mitten av januari, hamnar Huawei i topp 5 över ”Top Buzz Improvers”. Listan avser varumärken med snabbast växande positiv uppmärksamhet enligt YouGov BrandIndex.

Totalt sett landar Huawei på plats 161 av 280 bland alla varumärken som mäts i Sverige, vilket innebär att de klättrar med hela 59 placeringar. Det är ett enormt lyft jämfört med 2015, då Huawei hamnade på plats 220 av 280.

– Det är otroligt roligt att se hur vårt rykte fortsätter öka positivt och jag ser det som ett betyg på att svenskarna faktiskt uppskattar det vi gör. Under 2017 kommer satsningarna i Sverige att fortsätta och målet är att klättra ännu högre upp i listan, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei.

Om YouGov BrandIndex
Dagligen intervjuas 160 svenskar kring hur de uppfattar varumärken utifrån ett antal olika parametrar, där parametern ”buzz” anger hur positiv kontra negativ uppmärksamheten kring varumärket har varit. Respondenterna får bland annat svara på frågan ”Vilka varumärken har du hört någonting positivt respektive negativt om på senaste tiden?”. Totalt mäter YouGov BrandIndex 280 stycken varumärken i Sverige utifrån 16 olika nyckeltal.