Telenor Sverige väljer Huawei för modernisering av kopparnätet

Huawei och Telenor Sverige samverkar för att bygga ut och modernisera bredband via kopparnätet.

Stockholm den 12 januari 2012 – Huawei, en globalt ledande IT & telekomleverantör, meddelar i dag att företaget har tecknat avtal med Telenor Sverige om utbyggnad av Telenors infrastruktur för bredbandsaccess. Telenor har valt Huaweis SingleFAN-lösning för kommande utbyggnad av VDSL2. Moderniseringen innebär att Telenor Sverige genom Bredbandsbolaget kan erbjuda ännu fler kunder med access till kopparnätet bredbandstjänster i hastigheter upp till 60 Mbit/s.

– På den svenska bredbandsmarknaden råder ett starkt konkurrenstryck och Telenor visar att vägen framåt för operatörerna går genom ett bredare utbud av tjänster som skapar utrymme för differentiering och som ger mervärde för kunderna. Vi är mycket glada över att ha fått förtroendet att stödja Telenor Sverige med att ta detta steg på bredbandsmarknaden och ser fram emot ett djupare samarbete, säger Fredrik Wennerstrand, försäljningschef på Huawei Technologies.

Förnyelsen av nätets infrastruktur är ett led i Telenors satsning på att bredda utbudet av fastnätstjänster – internet, TV och telefoni.

– Moderniseringen av kopparnätet är en del av vår satsning på fast bredband som även avser en omfattande uppgradering av vårt fibernät och ett utökat TV-erbjudande. Kunderna ställer allt högre krav på kapacitet och Bredbandsbolaget ska fortsätta att ha en ledande position inom snabbt bredband oavsett teknisk plattform, säger Jesper Hedblom, marknadschef på Bredbandsbolaget.

Från en teknisk och driftsmässig utgångspunkt levererar Huawei en mycket flexibel plattform för DSL-nät, där samma utrustning kan stödja både VDSL- och ADSL-tjänster, i kombination med en innovativ lösning för nätadministration och driftstöd. Huaweis SingleFAN-lösning är förberedd för IPv6 och hanterar också tjänster som bygger på PON (passivt optiskt nätverk) och switchat Ethernet.

Huawei är en ledande global leverantör inom IT och kommunikationsteknologi. Med utgångspunkt i vårt engagemang för kundorienterad innovation och starka samarbeten erbjuder Huawei helhetslösningar för nätverk, mobila enheter och tjänster i molnet. Genom att utveckla attraktiva lösningar och tjänster arbetar vi för att skapa maximalt värde för teleoperatörer, företag och konsumenter. Våra lösningar och produkter används i över 140 länder, till nytta för mer än en tredje¬del av världens befolkning.