Centerpartiet har inget att dölja med förslaget om trähusstad i Kungens kurva

Vi vill göra följande kommentar med anledning av diskussionen om vårt förslag till trähusstadsdel i Kungens kurva. Centerpartiet har inget att dölja med vårt förslag. Tvärtom är syftet med vårt förslag att vända på stenarna i diskussionen om Kungens kurvas framtid. Vi välkomnar också en öppen diskussion om för- och nackdelarna med att bygga naturnära stadsdelar i trä.

– Trä som byggnadsmaterial är ekologiskt, förnybart och klimatsmart. Jag välkomnar gärna våra kritiker att ta del av de fakta som visar att trä som byggnadsmaterial har den lägsta energiförbrukningen och de lägsta koldioxidutsläppen, säger Christian Ottosson, kommunalråd för Centerpartiet i Huddinge.

– Vi är öppna med att vårt förslag till trähusstad placeras i ett område som idag är naturreservat. Men till kritikerna vill jag då fråga om de på denna mark hellre vill ha handelsetableringar som hittills har varit Huddinge kommuns långsiktiga inriktning. Centerpartiet värnar om ett tryggare och miljösmartare Kungens kurva, och då tycker vi att det är mer långsiktigt hållbart med en stadsdel i trä där människor kan bo och leva nära naturen, säger Christian Ottosson.

– Centerpartiet har en lång tradition av miljöarbete, till exempel lade vi den första miljömotionen i Riksdagen för mer än femtio år sedan. Mycket har förändrats sedan dess, men inte vår strävan att gå i bräschen för miljösmarta val. Konceptet Nybyggarland Kungens kurva är bara ytterligare ett steg i denna riktning, avslutar Christian Ottosson.

Konceptet ”Nybyggarland i Kungens kurva” presenteras vid ett lunchseminarium fredagen den 9 nov kl 11.00 i Huddinge konferenscenter. Det är ett förslag till trähusstad som skapar plats för många mindre trähusfabrikanter.

Läs mer om förslaget, bland annat ett dokument ”Frågor och svar”:

Christian Ottosson (C)

Kommunalråd i Huddinge kommun