Huddinge inviger ny toppmodern idrottsanläggning i Flemingsberg

Den 16 september inviger Huddinge kommun toppmoderna Fleminghallen, i den nya stadsdelen Flemingsbergsdalen. I anläggningen finns en fullstor träningshall och en arrangemangsarena med en publikkapacitet på 500 personer. Under invigningen blir det uppvisning i den högre akrobatiska skolan med extremsportgruppen Rackartygarna.

– Det är väldigt glädjande att Flemingsberg får en stor dubbelhall, varav den ena med läktare. Att Huddinge har en professionell hall i just Flemingsberg är helt nödvändigt då denna del av kommunen växer så det knakar. Dess placering möjliggör även regionalt samarbete då Botkyrka är en nära granne, säger Vibeke Bildt, ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Träningshallen (B-hallen) är anpassad för ett stort antal sporter och vissa tider kommer vara vikta åt badminton för allmänheten. Arrangemangsarenan (A-hallen) med läktare uppfyller kraven för innebandy på högsta serienivå. Hallarna kommer kunna bokas av alla – föreningar, skolor såväl som privatpersoner – och även av företag för evenemang av olika slag.

– Med Fleminghallen skapar vi en central punkt i Flemingsberg som sjuder av liv och rörelse och möjligheten att förlägga såväl träning som tävling för många idrotter på alla nivåer gör hallen till ett betydande tillskott för föreningar i hela kommunen, säger Anneli Fällman, kultur- och fritidsdirektör.

Hallen invigs i samband med familjefesten ”En dag för Flemingsberg”, som pågår kl.10-16. Hela programmet finns på huddinge.se

Program invigning av Fleminghallen

13.00: Hallen invigs av Vibeke Bildt, ordförande kultur- och fritidsnämnden och Daniel Dronjak, kommunstyrelsens ordförande.
13.10: Uppvisning, Rackartygarna.
Fram till 16.00: Pröva på badminton, basket, tennis och innebandy. Flempans bästa bolltrollare utses. Musik med DJ Fabian Strömberg.
Plats: Ebba Bååts torg 20, Huddinge.

För mer information kontakta:

Vibeke Bildt, ordförande kultur- och fritidsnämnden, 08–535 317 01, vibeke.bildt@huddinge.se

Anneli Fällman, kultur- och fritidsdirektör, 08–535 317 02, anneli.fallman@huddinge.se.

Linda Örneblad, chef idrott och anläggning, 08–535 317 30, linda.orneblad@huddinge.se

Ulrika Lamberth, PR-ansvarig Huddinge kommun, 08– 535 30 171, ulrika.lamberth@huddinge.se

Läs mer om Fleminghallen.