Huddingeprojekt vinnare av Europeiska språkutmärkelsen

Väktarens förskola i Huddinge är en av fyra vinnare av den Europeiska språkutmärkelsen. Dessutom tilldelas Vårbyskolan ett hedersomnämnande för sitt arbete med appen Boksamtal.

Utmärkelsen delas ut årligen till nyskapande projekt inom språkundervisning. Vinnarna, totalt fyra stycken från hela Sverige, presenterades på Språklärargalan den 8 december.

– Vi strävar efter att alla Huddinges förskolor ska skapa sammanhang där språklig mångfald och språkliga möten är en del av barnens vardag. Barnen ska få vara språkskapare och för att göra språkarbetet lustfyllt utgår det från barnens eget utforskande och deras intresseområden, säger Heidi Wasén, utvecklingsledare på barn- och utbildningsförvaltningen.

Förskolan Väktarens vinnande bidrag ”Språkens arena och dess rikedom – ett multimodalt utforskande av pinnar och dess möjligheter” belönas med Europeisk kvalitetsutmärkelse för språkundervisning 2017. De har bland annat inspirerats av naturen, använt sig av musik, färg, lera, IT och läsplattor som uttryckssätt som för att utveckla barnens språk. Priset, 25 000 kronor, kan användas i det fortsatta arbetet med projektet.

På galan delades även ett hedersomnämnande ut, vilket i år gick till Vårbyskolan, för deras sätt att arbeta språkutvecklande för att öka elevernas lust att läsa böcker bland annat genom arbetet med appen ”Boksamtal”.

– Det känns så klart jätteroligt att vårt projekt kommer att uppmärksammas över hela Europa. Nu kommer beskrivningar av projektet att läggas upp på Skolverkets webb och i Europakommissionens databas och bli sökbara för alla, säger Mikhael Mikalides, lärare på Vårbyskolan.

Mer information

Det är EU-kommissionen som inrättat utmärkelsen The European Language Label för att utveckla undervisningen i språk och sprida exempel på nyskapande språkundervisning. Mer information om projektet finns på Skolverkets webbplats och i Europakommissionens databas, där alla projekt också är sökbara.

Läs mer om Väktarens projekt på pedagoghuddinge.se.

Läs mer om Vårbyskolans projekt på pedagoghuddinge.

För mer information kontakta:

Jenny Sjöberg, förskolechef Väktaren, 08–535 331 48, jenny.sjoberg@huddinge.se

Cecilia Sundlöv, biträdande förskolechef Väktaren, 08– 535 331 49, cecilia.sundlov@huddinge.se,

Mikhael Mikalides, lärare Vårbyskolan, 073–613 97 28, mikhael.mikalides@huddinge.se

Ulrika Lamberth, PR-ansvarig Huddinge kommun, 08-535 301 71, ulrika.lamberth@huddinge.se

• Skola

• utveckling

Huddinge har en ung befolkning och växer snabbt – med nästan 110 000 invånare är vi den största kommunen i länet efter Stockholms stad. Huddinge ligger bara 15 minuter från Stockholm C och kännetecknas av stark utveckling, unika naturmiljöer och ett mångsidigt näringsliv.