KRAV-märkt skolkök får priset Årets Hållbara Offentliga Gastronomi

Annerstaskolan i Huddinge fick i dag ta emot priset för ”Årets Hållbara Offentliga Gastronomi”. Priset delades ut för första gången på White Guide Junior-galan i Stockholm och skolrestaurangschefen Michael Bäckman var både glad och överraskad.

– Vi var helt oförberedda, vi visste att vi var nominerade för Årets skolkock och Årets skolmatrestaurang men det här priset kände vi inte till, jättekul! För oss är KRAV en helt naturlig del av dagen. Det viktiga är vad man gör av pengarna, inte hur mycket man har. Det bästa med KRAV-märkt mat är att den smakar mycket godare, säger Michael Bäckman, kökschef, Annerstaskolan.

Med priset Årets Hållbara Offentliga Gastronomi vill KRAV och White Guide Junior uppmärksamma och premiera en skolrestaurang som på ett utsökt sätt lyckats förena en stor måltidsupplevelse med en tydlig strävan att förbättra hållbarheten i den egna verksamheten och i bakomliggande led.

För restaurangen på Annerstaskolan är det lika självklart att eleven ska bli mätt och nöjd, som att maten kommer från en produktion där hela kedjan är vänlig mot miljön och de som är inblandade i produktionen. Här är ekologiska och KRAV-märkta råvaror en viktig och självklar grund för att nå en hållbar utveckling i skolan.

– Vi är oerhört glada för priset som bevisar att det är möjligt att kombinera KRAV-märkt mat, gastronomi och ekonomi, säger Michael Bäckman.
Priset för Annerstaskolan är en ”KRAV-dag”, fylld med studiebesök på olika KRAV-certifierade gårdar och företag som skolans kökspersonal vill besöka.

Bildtext: Jukka Kuusisto, förvaltningschef Huddinge Kommun, barn och utbildningsförvaltningen, Tommy Hellsten, rektor, Helena Bäckman, kock, Mikael Bäckman, kökschef och Joakim Andersson, kock.

För mer information, kontakta Michael Bäckman, skolrestaurangschef, Huddinge kommun, 08-535 337 50

• skola
  • retaurang