Snyggare och tryggare ort när ungdomar själva får ta ansvar

Satsningen där unga får värdefull arbetslivserfarenhet och samtidigt gör en insats för orten där de bor blir permanent från och med i sommar. Nytt för i år är att de får ta större ansvar och lära sig mer om olika samhällsfunktioner och demokrati.

Unga för orten är det första initiativet från den nya föreningen Samverkan Huddinge, som består av kommunen och fyra fastighetsägare.

– Vi går nu från ord till handling genom att bilda Samverkan Huddinge. Det garanterar fortsättningen för feriepraktikplatserna inom Unga för orten. Partnerskapet blir också unikt genom att både kommunen och bostadsbolagen deltar sida vid sida, säger Christian Ottosson (C), kommunalråd med brottsförebyggande ansvar.

– Det här är ett viktigt steg i vårt brottsförebyggande arbete. På sikt planerar vi för fler trygghetsskapande åtgärder. Vi välkomnar även andra aktörer att delta i vårt samarbete, säger Victor Mazilu, säkerhetssamordnare på Huddinge kommuns trygghets- och säkerhetssektion.

Till och med den 5 mars kan ungdomar som är födda 2001 och 2002 och är skrivna i Vårby, Skogås eller Flemingsberg ansöka om feriepraktik inom satsningen Unga för orten. Totalt finansierar Huddinge 800 feriepraktikplatser 2018, varav 180 tilldelas Unga för orten. Dessutom anställs sex ungdomar som koordinatorer och 15 till 30 personer som ska handleda feriepraktikanterna.

Ungdomarna ska arbeta med att göra sitt område snyggare och tryggare, till exempel måla om, reparera eller bygga enklare saker till fastigheter samt park-trädgårdsskötsel. De får också träffa polis, brandförsvar, politiker och testa idrott och kultur i samarbete med föreningslivet.

– Alla vi fastighetsägare som deltar i denna trygghetssatsning har mycket positiva erfarenheter från tidigare somrar. Ungdomarna får arbetslivserfarenhet och känner att de har ett ansvar för sitt bostadsområde, säger Karin Strömberg Ekström, VD, Huge Bostäder.

Om föreningen Samverkan Huddinge

Föreningen Samverkan Huddinge består av Huge Bostäder AB, Huddinge Samhällsfastigheter AB, Fastighets AB Balder, D. Carnegie & CO samt Huddinge kommun efter beslut i kommande kommunfullmäktige. Föreningen ska genomföra trygghetsskapande åtgärder i Huddinge för att göra områdena mer attraktiva att bo och verka i. Läs mer om Unga för orten.

Ansök på kommunens webbplats

Ansökan till feriepraktik, teamleader och områdeskoordinator görs på kommunens webbplats senast 5 mars på: www.huddinge.se/feriepraktik

För mer information kontakta:

Victor Mazilu, säkerhetssamordnare, Huddinge kommun, 08–535 331 05

Christian Ottosson, kommunalråd med ansvar för brottsförebyggande frågor, 08–535 313 54

Karin Strömberg Ekström, VD Huge Bostäder, telefon 08–502 369 01

Henrik Örneblad, t.f. vd, Huddinge samhällsfastigheter, 08–535 329 69

Ilhan Demirkiran, områdeschef, Fastighets AB Balder, 08–735 37 78

Jonas Hagström, projektledare, D. Carnegie & CO, 08–12 13 17

Huddinge har en ung befolkning och växer snabbt – med över 110 000 invånare är vi den största kommunen i länet efter Stockholms stad. Huddinge ligger bara 15 minuter från Stockholm C och kännetecknas av stark utveckling, unika naturmiljöer och ett mångsidigt näringsliv.