Hufvudstaden presenterar Art at Work i Birger Jarlspassagen.

Nu tar Hufvudstaden sina hyresgästers serviceutbud till en ny nivå. Genom att addera till konstrådgivning till standardutbudet tar fastighetsbolaget nu ett nytt grepp om service och erbjuder nu sina kunder det bästa av samtida konst. Tjänsten gör Hufvudstaden i samarbete med det unga konstföretaget Moderna Samlare. Med sin expertis inom området, får hyresgästerna tillgång till adekvat och fri rådgivning samt ett lager av hundratals konstverk i olika genre som både kan hyras och köpas.

Hufvudstaden inledde sin konstsatsning med en välbesökt invigning i Moderna Samlares lokal i Birger Jarlspassagen den 5 oktober. Under kvällen berättade Jan Widlund, konstsamlare och partner på Vinge advokatbyrå om hur konsten bidragit till företagets varumärke och anställdas välbefinnande. Erik Wigertz, konstsamlare, berättade om sitt konstintresse och om sin samling. Allt under ledning av Karolina Bertorp, Moderna Samlare.

- Allt sedan vi började hänga konst i våra nyrenoverade lokaler, har vi märkt ett stort intresse för konsten bland våra kunder. Många av våra hyresgäster har redan ett stort konstintresse och andra har visat ett intresse för att hänga konst på sina kontor, men också för att lära sig mer om konst. Vår ambition är att alltid ligga i framkant avseende service, konsten utgör en del av denna satsning, säger Mattias Nygårds, Uthyrningschef på Hufvudstaden.

I kartoteket hos Moderna Samlare finns cirka 300 verk med konstnärer som Ernst Billgren, Sara-Vide Ericson, Maria Miesenberger, Julian Opie, Robert Nettarp och Ola Billgren. Fokus ligger på nordisk samtidskonst. Till öppningen av Moderna Samlare går man dock utanför Norden och visar Erik Wigertz privata samling av internationella konstnärer som Zhang Xiaogang, Aí Weiwei, Walid Raad och Rashid Pana.

-  Att hyra konst är ett effektivt sätt att snabbt lära känna ett antal konstnärskap. Genom att umgås med konsten förstår man snart vad man tycker om och eventuellt vill köpa. Med vår bredd kan vi skapa en hängning som skapar mervärde för både varumärke och anställda. Säger Karolina Bertorp, Moderna Samlare

Moderna Samlare

Moderna Samlare är ett konstföretag som erbjuder företag och privatpersoner konstrådgivning och uthyrning av samtida konst. Företaget har funnits sedan 2010 och drivs av Karolina Bertorp. Moderna Samlare kommer att ha öppet onsdagar kl. 10-19. Alla andra dagar by appointment.

Hufvudstaden

Hufvudstaden äger fastigheter och hyr ut kontors- och butikslokaler i centrala Stockholm och centrala Göteborg.Bland våra 30-tal fastigheter märks bl a NK-huset, Norrmalmstorg 1 och byggnader i Bibliotekstan och på Kungsgatan.

För mer information vänligen kontakta:

Louise Kihlberg, Marknadschef Hufvudstaden: tfn: 08-762 90 86

Mattias Nygårds, Uthyrningschef på Hufvudstaden: tfn: 08-762 90 42

Karolina Bertorp, Moderna Samlare: tfn 0736-39 99 82

• bibliotekstan
  • birger jarlspassagen
  • moderna samlare
  • hufvudstaden
  • fastighetsbolag

• Stockholm

Hufvudstaden äger fastigheter och hyr ut kontors- och butikslokaler i centrala Stockholm och centrala Göteborg. Hufvudstaden äger ett 30-tal fastigheter som omfattar 350 000 kvm och 1 500 garageplatser. Marknadsvärdet för fastighetsbeståndet uppgår till ca 20 miljarder kronor. Antalet anställda är 100 personer varav 8 arbetar i Göteborg.