Fullt av Flemingsbergsbor som vill vara med och fira 50 år.

Flemingsberg 50 år

Sommarens hittills varmaste dag. Solen skiner upp de färgglada husen i Flemingsberg som matchar hoppborgen som är uppblåst mitt i Flemingsbergssparken. Barnfamiljer och andra boende har samlats för att fira Flemingsberg 50 år tillsammans med Huge.

– Det är härligt att vi får möjlighet att sprida glädje i området och träffa våra hyresgäster. Det betyder mycket för oss på Huge, säger Jessica Nenzén, områdesutvecklare på Huge.

För 50 år sedan flyttade Huges första hyresgäster in i Flemingsberg. Då fanns det inget riktigt centrum och heller inget pendeltåg. Yvonne Johansson har bott i Flemingsberg sedan 1972, då var hon var 21 år gammal.

– Jag har varit hyresgäst hos Huge sedan jag flyttade hit och jag trivs väldigt bra. Det har utvecklats mycket under åren och det finns mycket fina promenadstråk, det gillar jag, säger Yvonne.

Boulebanan invigs och de boende i området samlas för att spela den första omgången.

Tillsammans med flera grannar har Yvonne tagit sig till invigningen av boulebanan vid Diagnosvägen 4. Det märks att många har bott i området länge. Med jämna mellanrum passerar det förbi någon och det är alltid någon som morsar och säger ”hej”.

– Det blir så när man har bott här länge. Man känner igen sina grannar, det är en trygghet, säger Yvonne.

Krukmålningar

För att fira att Flemingsberg fyller 50 år anordnar Huge tillsammans med kommunen och andra fastighetsägare en dag fylld av aktiviteter i Flemingsbergsparken. Krukmålning för barnen, musik, dans och teater, sockervadd och foodtrucks. Alex Li är här tillsammans med sin mamma och syster för att fira.

– Jag ska måla med silver och guld och sen ska jag plantera en solros i, säger Alex som koncentrerar sig noggrant för att färgen ska hamna på rätt plats.

Alex Li koncentrerade sig noggrant när han målade sin kruka.

På bordet står två stora vattendunkar som använts flitigt. Att fylla på med vätska idag behövs minst sagt. Amal Shehadeh är odlingsledare och håller vanligtvis kurser en gång i veckan. Idag delar hon med sig av sina odlingskunskaper till de allra yngsta hyresgästerna.

– Det är en väldigt rolig dag. Jag känner att jag sprider både glädje och kunskap och krukorna som barnen målar blir så fina, säger Amal Shehadeh.

Populär visningslägenhet

Huge planerar att renovera 1 218 lägenheter och 43 lokaler i Flemingsberg. Renoveringsprojektet kommer bli ett av de större i Sverige och pågå under en tioårsperiod.

På Diagnosvägen 7B öppnas dörrarna upp till en visningslägenhet där det finns möjlighet att få titta på hur det blir efter ett stambyte. Nytt kök, badrum och nya parkettgolv.

– Jag har inte bestämt mig för om jag ska välja att göra något tillval ännu så det är perfekt att få se hur det blir. Jag har bott här i snart 30 år så det behövs verkligen en upprustning, säger en av Huges hyresgäster som besökte visningslägenheten.

Unga för orten

Ungdomarna som sommarjobbar på Unga för orten är även de på plats och hjälper till med att hålla i ordning under firandet.

– Det är kul att vi firar! Det känns som att Huge och de andra som är med och anordnar firandet bryr sig om Flemingsberg. Sen är det kul att se så mycket glada barn också, säger en av sommarjobbarna.

Sommarjobbarna på Unga för orten hjälper till att hålla ordning under firandet.