Elanur Ylimaz har varit på Barnens dag Flemingsberg tillsammans med sin familj hela dagen. Här blir hon målad till ett lejon.

Glädje, skratt och gemenskap i Flemingsberg

Hoppborg, ansiktsmålning, elbilar, uppträdanden, popcorn och trollkarl. Listan på aktiviteter tar aldrig slut när Barnens dag Flemingsberg anordnas för andra året i rad.

Solen skiner från en klarblå himmel tillsammans med såpbubblor som barn försöker hoppa och fånga. Det går att ta på stämningen.

– Syftet med dagen är glädje, mycket skratt och gemenskap. Allting är gratis, alla ska kunna vara med, berättar Stefan Karlsson som är initiativtagare för Barnens dag Flemingsberg.

"Jobbade dygnet runt i tre veckor"

Det var förra sommaren som Stefan Karlsson fick idén om en dag för barnen i Flemingsberg.

– Jag tänkte ”så svårt kan det väl inte vara” och sedan jobbade jag dygnet runt i tre veckor, berättar han.

Resultatet av det hårda arbetet blev Barnens dag Flemingsberg som nu anordnas för andra året i rad med eldsjälen Stefan Karlsson i spetsen tillsammans med en rad sponsorer i ryggen, däribland Huge bostäder.

– Det är ett fantastiskt initiativ som vi på Huge självklart vill stötta. Vi strävar efter trygga bostadsområden och det här är en del av det arbetet. Det är ett tillfälle som öppnar upp för gemenskap och det är fint att se hur alla hjälps åt och bidrar. Den här dagen betyder jättemycket, säger Hacer Erkol, förvaltare på Huge.

Hoppborg med hinderbana är favorit

Barnen springer från aktivitet till aktivitet och fikar snabbt mellan varven. Mycket att hinna med. Här finns verkligen allt man kan tänka sig för att barnen ska få en rolig dag tillsammans.

– Jag vill bara att det ska vara en rolig dag där det finns massor att göra. Barnen ska inte tänka att de får testa på en massa saker, det ska bara finnas tillhands för dem, säger Stefan Karlsson.

Och det har han lyckats med.

– Den här dagen är verkligen uppskattad. Min son är jätteglad och han vill testa allt, hoppborgen med hinderbana är hans favorit, säger Harena Grmay som bor i området.

Gula västar ökar tryggheten

Stefan är inte bara initiativtagare till Barnens dag Flemingsberg utan också till de gula västarna vars syfte är att synliggöra vuxna i området och därmed även öka tryggheten för barnen.

– Tanken är att de som vill tar med sig en gul väst hem och tar på den när de ska ut på stan, gå och handla, ta en promenad eller liknande, för att synliggöra sig som en vuxen och trygg person i området, berättar Stefan Karlsson.

Att skapa trygghet och gemenskap är en förhoppning även med Barnens dag Flemingsberg.

– Det är ett tillfälle för boende i området att träffa varandra och sedan vill jag visa barnen att det finns andra roligare saker att göra än att hålla på med dumheter. Kan vi få en unge på en annan bana så har vi gjort något, säger Stefan Karlsson.

Initiativtagaren dansar efter lyckad dag

Och dagen blev helt klart både uppskattad och lyckad.

– Jag är supernöjd, det känns magiskt. Lyssna på sorlet och glädjen. Det var exakt det här jag ville, säger Stefan Karlsson samtidigt som han dansar till musiken som spelas från ett tält.

Fakta Barnens dag Flemingsberg

• Barnens dag Flemingsberg anordnas för andra året i rad, i år den 9 juli.
  • Syftet med dagen är glädje, skratt och gemenskap.
  • Stefan Karlsson är initiativtagare till dagen.
  • Huge är med och sponsrar dagen.
  • Alla aktiviteter är gratis och riktar sig främst till barn i åldrarna fem till tolv år.
  • Mera info finns i Facebook­gruppen ”Vuxen i Visättra”.