Genom Huges medlemskap i föreningen Rättvist byggande kan vi nu samverka med byggherrar och andra bostadsbolag – i första hand inom allmännyttan. Målet är att premiera seriösa byggaktörer. Foto: Bengt Alm

Huge blir medlem i Rättvist byggande

Hyresgästerna ska vara trygga med att Huges lägenheter byggs och renoveras av byggare med sunda värderingar. Därför går Huge med i föreningen Rättvist byggande, som organiserar ett femtontal stora bostadsbolag i arbetet mot byggfusk och lagbrott inom byggbranschen.

– Våra byggarbetsplatser ska vara fria från oegentligheter. Med hjälp av Rättvist byggande får vi en kraftfull arbetsmetod för att premiera seriösa aktörer i byggbranschen, säger Huges hållbarhetsstrateg Ellinor Dässman.

– Fusk, och i grunden lagbrott, bidrar till bristande konkurrens och till otrygga arbetsförhållanden där människor far illa. De som inte följer lagar och regler på arbetsmarknaden ska inte få uppdrag hos oss, säger Huges fastighetsutvecklingschef Urban Holm.

Beprövad metod

Rättvist byggande har en väl beprövad metod för att jobba med schyssta byggen. Den innehåller bland annat arbetsplatskontroller, interna utbildningar för exempelvis projektledare och ombyggnadskoordinatorer, genomarbetade avtal samt kommunikation på byggarbetsplatsen.

– Inom ett halvår ska vi vara igång med Rättvist byggande. Vi har flera projekt som är aktuella, säger Urban Holm.

Fakta

Föreningen Rättvist byggande startade 2017 av de allmännyttiga bostadsbolagen i Stockholms stad. Rättvist byggande omfattar tuffare krav vid upphandling, kartläggning av hela kedjan av entreprenörer och oannonserade kontroller påbyggarbetsplatser. När fusk upptäckts utfärdas viten, och lagbrott polisanmäls. Idag är ett femtontal stora bostadsbolag anslutna till Rättvist byggande.