Våra boendeutvecklare Trond Hannerstig och Åsa Molin hoppas att det ny avtalet ska kunna öka våra hyresgästers engagemang och inflytande. Foto: Ola Jacobsen

Nytt avtal för bättre boinflytande

Hyresgästföreningen och Huge har tecknat ett nytt avtal om boinflytande. I fokus står ett utvecklat och tydligare samarbete mellan Huge och Hyresgästföreningen.

I januari tecknade Huge ett nytt boinflytandeavtal med Hyresgästföreningen för att utöka våra hyresgästers inflytande över det egna boendet.

Målet med avtalet är att öka hyresgästernas inflytande, att öka antalet engagerade hyresgäster och att det ska leda till att hyresgästerna blir mer nöjda med sitt boende men också med gemenskapen och tryggheten i bostadsområdena.

Trivselpott

I det nya avtalet har nu en möjlighet att söka trivsepott införts. Det är en peng som hyresgästerna kan söka för att skapa en aktivitet som kan stärka gemenskapen, tryggheten och engagemanget och som bidrar till ökad trivsel i huset, kvarteret eller bostadsområdet i stort. Exempelvis gårdsodling eller grillning med grannarna.

– Vi tycker det är viktigt att våra hyresgäster kan engagera sig i sitt boende på olika sätt och på så sätt skapa trivsamma och trygga områden, säger Trond Hannerstig, boendeutvecklare.

Bättre samarbete

Jämfört med de tidigare avtalen innehåller det nya avtalet en tydligare beskrivning av hur samarbetet mellan Hyresgästföreningen och Huge ska genomföras men också hur arbetet ska följas upp.

– Vi är väldigt nöjda med det nya avtalet. Vi hoppas att det här ska kunna öka våra hyresgästers engagemang och inflytande, berättar Åsa Molin, boendeutvecklare.