I år deltog rekordmånga, nämligen 1316 ­barn, i Huddinge AIS friidrottsskola.

Succé för friidrottsskolan

Sedan flera år tillbaka samarbetar Huge med friidrottsföreningen Huddinge AIS. Samarbetet gör det möjligt för barn att testa friidrottsskola gratis under en vecka. I år deltog rekordmånga barn och premiären i Vårby blev en succé.

Friidrottsskolan är ett dagläger där barn mellan 6 och 13 år får prova på friidrottens olika grenar under en vecka. Utöver friidrottsgrenarna fylls dagarna även med lek och olika äventyrsaktiviteter, allt under ledning av utbildade ledare.

Premiär i Vårby gård

I år deltog rekordmånga, nämligen 1316 ­barn, i Huddinge AIS friidrottsskola. Sedan flera år tillbaka har friidrottsskolan arrangerats i Källbrink och Visättra och i år utökades satsningen till ett tredje område – Vårby gård.

– Vi är nu Sveriges största friidrottsskola! Och dessutom är vi troligtvis ensamma om att ha en friidrottsskola där över hälften av deltagarna kommer från socioekonomiskt utsatta områden, säger Emelie Schlyter, verksamhetsansvarig Visättra/Flemingsberg och Vårby på Huddinge AIS.

– Vi är väldigt stolta över vårt samarbete med Huddinge AIS. Deras friidrottsskola betyder mycket för både barn och föräldrar. För oss som hyresvärd känns det fint att få ge barnen som bor hos oss en vecka fylld med roliga aktiviteter, berättar Åsa Molin, områdesutvecklare på Huge.

Fortsatt gratis träning

Under hösten och våren kommer Huddinge AIS fortsätta att erbjuda kostnadsfria träningar flera gånger i veckan i Visättra. Även i Vårby gård kommer träning att erbjudas kostnadsfritt under hösten.

– Tränarna i Visättra bär gula västar från initiativet ”Vuxen i Visättra” för att bidra till ökad trygghet i området. Vi är verkligen glada över samarbetet med Huge som bidrar till att barn i Vårby och Visättra får testa på friidrott gratis och får ha kul på sommarlovet, säger Emelie Schlyter.