Framför detta hus på Bäckgårdsvägen i Vårby gård kommer Huge bygga ett kombohus. Foto: Ola Jacobsen

86 nya hyresrätter i Vårby gård

I onsdags gav kommunstyrelsen klartecken för Huges två planerade bostadshus i Vårby gård på Ängsgården 1, vid kommungränsen. Det blir totalt 86 nya hyresrätter i så kallade Kombohus.

– Ett mycket glädjande besked. Vi har identifierat att denna fastighet är lämplig för kombohus. Det är ett av Sveriges Allmännytta ramupphandlat typhus, som kommer sänka produktionskostnaderna och därför ge lägre hyror än andra nybyggnationer, säger Huges vd Karin Strömberg Ekström

Husen kommer att byggas med en trästomme, vilket leder till minskade koldioxidutsläpp jämfört med en betongstomme.

Vi tänker och bygger långsiktigt

Sedan tidigare har vi stora två byggprojekt igång. Det är Studenten 1 i Flemingsberg och Bonden 7 i Trångsund. Tillsammans ger det 335 nya hyresrätter. När många andra väljer att stoppa sin nyproduktion väljer vi på Huge att tänka långsiktigt.

– Nu kommer vi inom något år, med all sannolikhet, att kunna starta ytterligare ett projekt med 86 välbehövliga hyresrätter. Det är bra för hela Huddingefamiljen, säger Karin Strömberg Ekström.

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges knappt 8000 bostäder är 750 studentlägenheter. Huge har 160 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.