En solig nyhet i Vårby

En solig nyhet i Vårby

En solig fredag för några veckor sedan var det dags att få upp solceller på Botkyrkavägen i Vårby Haga, där Huge även arbetar med att renovera tak och fasader. Numera utreder Huge förutsättningarna för solceller inför varje stambytesprojekt och takrenovering.

– Det har flera fördelar att arbeta med solceller i samband med våra renoveringsprojekt. Vi har ofta redan en byggställning på plats och det finns en projektorganisation som kan hantera även arbetet med solcellerna, förklarar hållbarhetsstrateg Ellinor Dässman.

Solcellerna på Botkyrkavägen optimeras nu för att bidra med el till fastighetens förbrukning. Det gäller till exempel hissar, belysning i trapphus och källare – och även maskinerna i tvättstugan.

– Tanken är att solcellerna ska täcka en stor del av fastighetselen, men inte hyresgästernas förbrukning. Vi ska heller inte sälja el ut på elnätet. Men vi räknar ändå med att det blir ett välkommet bidrag till elen – och samtidigt en vinst för miljön såklart, säger Ellinor.

Var det är lönsamt att montera solceller beror bland annat på takets konstruktion, hur stort det är och hur solinstrålningen ser ut. Detta utreder Huge i respektive projekt innan beslut fattas om att montera solceller.

Näst på tur att få solceller kan bli ”Ormen långe”, det slingrande huset på Solhagavägen i Vårby Haga. Även husen på Terapivägen och Diagnosvägen i Grantorp kan komma att få solceller i samband med en planerad renovering – ifall förutsättningarna visar sig vara rätt.

– Det känns toppen att vi nu fått upp solcellerna på Botkyrkavägen. Och jag ser fram emot solceller på ännu fler hus, det känns lovande att vi tittar på det i alla projekt, avslutar Ellinor.

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges knappt 8000 bostäder är 750 studentlägenheter. Huge har 160 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.