Huge Bostäder bygger 62 lägenheter för unga i Trångsund, Huddinge. Bild: HMXW Arkitekter.

Inbjudan till byggstart av 62 lägenheter för unga i Trångsund

Fredag den 24 augusti är det byggstart för Huge Bostäders projekt Prinsen 3 med 62 lägenheter för unga i Trångsund, Huddinge.

Plats: Korpstigen 9 vid Trångsunds centrum

Tid: kl. 10–11.30

Program: Tal, symboliskt spadtag och fika. Talare är kommunstyrelsens ordförande Daniel Dronjak (M), Huge Bostäders styrelseordförande Gunilla Helmerson (M), Huge Bostäders vd Karin Strömberg Ekström samt byggbolaget Skanskas regionchef Fredrik Bele. Också arkitektfirman HMXWs vd närvarar.

– Huddinge ska vara en attraktiv kommun för människor i alla åldrar och livsfaser. Inte minst gäller det unga vuxna som här får möjlighet till egen bostad, vilket är viktigt också för kommunens utveckling, säger Huge Bostäders styrelseordförande Gunilla Helmerson (M).

Lägenheterna riktar sig till alla under 35 år och kommer att hyras ut via Bostadsförmedlingen. Det kommer att finnas ettor, tvåor och treor på 34–72 kvadratmeter, med balkong eller uteplats. Treorna har två ungefär lika stora sovrum på varsin sida om köket, vilket gör att de passar bra som ”kompis”-lägenheter.

– Det här är ett välkommet tillskott i vårt bostadsbestånd. Det är en tuff bostadsmarknad för unga och därför känns det extra bra att kunna erbjuda bostäder riktade till den här gruppen, säger Huge Bostäders vd Karin Strömberg Ekström.

Huset blir nio våningar och miljöklassas med miljömärkningen Miljöbyggnad från Sweden Green Buildning Council.

De 62 lägenheterna beräknas stå klara för inflyttning våren 2020.

Mer information:

Cristina Gonzalez Pons, kommunikationschef och presskontakt, Huge Bostäder AB

Tel: 08-502 369 76, e-post: cristina.gonzalez.pons@huge.se

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag.Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges 8100 bostäder är cirka 700 studentlägenheter. Huge har 150 anställda och omsätter cirka 800 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.