Inbjudan till invigning av Glömstaskolan – en miljömärkt skola med modern och korridorfri planlösning

Den 2 september invigs Glömstaskolan i Huddinge. Byggnaden har en modern planlösning som möjliggör många olika typer av lärosituationer. Över 700 barn kommer att gå på den miljömärkta skolan.

Datum: Fredag den 2 september 2016

Tid: 14-16. Invigningsprogrammet från scen börjar kl 14.30 och pågår cirka 20 minuter innan Panetoz tar över och uppträder.

Plats: Glömstaskolan, Bergavägen 9 i Huddinge.

Händer: Invigningsceremoni. Musikgruppen Panetoz uppträder. Rundvisning av skola och konstverk. Mingel och fika.

Närvarar: Bland andra Henrik Örneblad, affärsområdeschef på Huge Fastigheter AB, Peter Bragner, rektor för Glömstaskolan, Jelena Drenjanin, grundskolenämndens ordförande. Lärare, skolbarn och deras föräldrar.

­­­­

Glömstaskolan är byggd i fyra plan med plats för 720 elever i årskurserna F-9.

– Byggnaden är resultatet av ett nära samarbete med Huddinge kommuns barn- och utbildningsförvaltning. Ambitionen har varit att skapa en skola med god arbetsmiljö för både barn och vuxna, som både möter dagens pedagogiska behov och nya framtida arbetssätt, säger Huge Fastigheters vd Sophia Mattsson-Linnala.

Glömstaskolan har inga tradionella skolkorridorer. Kring undervisningssalarna finns oregelbundna ytor och lokaler, som kan möbleras på olika sätt. På så sätt möjliggörs olika lärosituationer och aktiviteter. Eleverna kan ha en genomgång i ett rum med projektor, höra en saga i en sal med saccosäckar och arbeta i grupp i ett rum med flera bord.

Ämnesrummen för till exempel slöjd, musik, drama och hemkunskap har grupperats så att nya kopplingar och användningsområden mellan ämnena kan bli möjliga.

Navet i skolan är en centralt placerad ljusgård och trapphall som håller samman våningsplanen. Här finns konstverket Grundtanken, en skulpturgrupp av konstnären Jonas Kjellgren, som ska understryka vikten av kreativt och fritt tänkande i skolan.

Skolgården angränsar till en naturskog och har skapats för att den ska kännas trygg och översiktlig med många ställen för barnen att leka och röra sig på, bland annat en parkour-park.

Byggnaden är energisnål och har solceller på taket som bidrar med energitillskott. Skolan miljöklassas med miljömärkningen Miljöbyggnad från Sweden Green Building Council.

Mer information:

Cristina Gonzalez Pons, kommunikationsansvarig och presskontakt, Huge Fastigheter AB

Tel: 08-535 329 76, e-post: cristina.gonzalez.pons@huge.se

Huge Fastigheter AB är ett av Sveriges tio största kommunala fastighetsbolag – ägare är Huddinge kommun. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar vi bostäder och olika typer av kommunala och kommersiella lokaler, allt från skolor till frilufts- och idrottsanläggningar och köpcentrum. Huge har 255 anställda och omsätter cirka 1,4 miljarder kronor. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.