Under ljusfestivalen i Vårby gård kommer konst att skapas med hjälp av ljus och UV-färg.

Ljusfestival i Vårby gård

Tillsammans lyser vi upp höstmörkret genom led show, UV målning och annan ljuskonst. I samarbete mellan Huge, andra bostadsbolag, kommunen och konstnären Anders Celin anordnas Ljusfestivalen Vårby gård.

– Det kommer bli en superhäftig och rolig kväll med massor av olika aktiviteter, det kommer finnas något för alla och allt är gratis, säger Jessica Nenzén, områdesutvecklare på Huge.

Hösten är här och så även mörkret. För att lysa upp anordnas Ljusfestivalen i Vårby gård i skateparken Ravinen den 14 oktober. Konstnären Anders Celin, som även har skapat målningarna vid Bäckgårdbroarna, kommer finnas på plats och leda kvällens aktiviteter.

– Vi kommer grilla korv och det kommer finnas möjlighet att prova på att bland annat att måla med UV-färg och rita med ljus. Det kommer även att vara en ljusshow och annan underhållning, säger Jessica.

Ljuslyktor lyser upp torget

Under lördagen kommer även ljuslyktor som förskolebarn i området har gjort att ställas ut och tändas på torget. Lyktorna kommer sedan att flyttas till Masmo på söndagskvällen och tändas upp där.

– Jag ser fram emot att träffa boende i området. Det kommer även att vara andra lokala föreningar på plats, bland annat scouterna, säger Jessica.

Ljusfestivalen anordnas av BID-Vårby

BID-Vårby består av Huge, Huddinge Samhällsfastigheter, Balder, Victoriahem och Huddinge kommun. BID-Vårby samarbetar även med Polisen och Södertörns brandförsvarsförbund.

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges knappt 8000 bostäder är 750 studentlägenheter. Huge har 160 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.