I den nya parken Oasen finns det flera platser för återhämtning.

Nu invigs nya parken Oasen i Vårby Gård

Nyplanterade blommor och gräsytor, ny grillplats och nya parkbänkar. Nu ska parken Oasen i Vårby gård invigas. Visionen är att skapa en ny och trygg mötesplats som lockar till mer gemenskap i området.

Jag känner mig stolt över den nya parken vi har skapat. Den är härlig att vistas i och bidrar till biologisk mångfald, säger Linda-Marie Holmström, trädgårdschef på Huge.

Under invigningen kommer Huge att bjuda på pizza. Insektshotellet, som skapades tillsammans med boende i området när Vårby gård firade 50 år, kommer invigas och det kommer finnas aktiviteter för både stor och små.

– Barnen kommer kunna färglägga olika insekter, vi har satt upp skyltar runt om i parken med fakta om växter och blommor och sedan kommer vi finnas på plats för att svara på frågor, säger Linda-Marie Holmström.

Längs med Svanholmsgången i Vårby gård hade träden vuxit sig så stora att de skymde belysningen och dagsljuset i lägenheterna runt omkring. Parken i området behövde ett omtag. För att kunna förverkliga upprustningen av parken söktes stöd från Boverket inom ramen för Gröna och trygga samhällen. Nu är parken upprustad och redo att användas.

– Det fanns en önskan om att göra om parken och det behövdes verkligen. Nu känns det väldigt kul att vi har genomfört det, säger Linda-Marie Holmström.

En fin utemiljö i ett bostadsområde är avgörande av flera skäl. Förhoppningen är att parken ska vara en plats för återhämtning i en trivsam utemiljö.

– Det har blivit en fin plats för människor att mötas på. Det finns ett gångstråk med sittplatser längs hela vägen vilket gör det möjligt för någon som inte orkar gå så långt att ta en paus, säger Linda Marie Holmström.

5 600 blommor och lökar av olika sorter har planterats. Väl utvalda för att skapa en vacker och trivsam miljö för alla.

– Växterna är inte bara valda utifrån att de är vackra att titta på utan också för att bidra till biologisk mångfald, det känns viktigt att bidra till det. Nu ser jag fram emot att människor ska nyttja parken. Jag tror och hoppas att den kommer uppskattas av våra hyresgäster, säger Linda-Marie Holmström.

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges knappt 8000 bostäder är 750 studentlägenheter. Huge har 160 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.