Utopia Lab

Pressmeddelande -

Fritid Helsingborg, Youth 2030 Movement och Another Tomorrow skapar årets stora ungdomsmässa: Utopia Lab

Nu växlar Youth 2030 Movement och Helsingborgs stad upp innovationsarbetet med fokus på ungas demokratiska inflytande och tar in innovationsbyrån Another Tomorrow som stöd för att genomföra årets stora ungdomsmässa: Utopia Lab!.

Fritid Helsingborg gick i april 2021 in i ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) tillsammans med Youth 2030 Movement med syfte att ta ett helhetsgrepp om ungas inflytande i Helsingborg. Under 2021 har samarbetet genererat en rad olika satsningar, vad vi kallar testbäddar tillsammans med flertalet aktörer. Inför Helsingborgs stora välfärdssatsning H22 City Expo intensifierar vi nu arbetet. Gemensamt leder vi det stora ungdomsspåret vilket bland annat kommer resultera i att vi den 16-17 juni anordna den stora ungdomsmässan Utopia Lab. Utopia Lab är Fritid Helsingborgs svar på det innovationsarbete inom ungdomsinflytande och delaktighet vi bedrivit under det gångna året.

Utopia Lab
Världen står inför flera stora utmaningar, som det snart kommer vara upp till ungdomarna att lösa. Om vi då inte släpper in ungdomarna i ett rum där viktiga beslut fattas, gör vi ett stort misstag. Utopia Lab är ett exempel på forum där ungdomar, makthavare och näringsliv kan träffas för att tillsammans jobba med några av vår tids största utmaningar. Utopia Lab skapar möjligheter för över 200 unga att tillsammans med flertalet beslutsfattare, organisationer och näringsliv gemensamt prototypa utopiska lösningar på utmaningar formulerade av stadens ungdomar och näringsliv. Med Utopia Lab accelererar vi visionär problemlösning och tänker nytt kring företag, offentlig sektor samt ideella organisationers befintliga produkter, tjänster och arbetssätt i relation till ungas framtidsutopi.

Utopia Lab är en tvådagars mässa för stadens ungdomar där fokus ligger på innovation, samskapande lösningar och goda exempel. Under den första dagen går hackathonet av stapeln, vilket är ett event där fokus ligger på att samskapa kreativa lösningar genom att hacka olika teman. Dag två handlar om att visa upp goda exempel som finns i staden. Däribland de olika testbäddar som vi genom vårt IOP jobbat med sedan april förra året. Klicka här för att anmäla dig och för att läsa mer

“Det är vi som är framtiden så självklart ska vi vara delaktiga i att ta fram den. Om vi inte får vara delaktiga nu hur ska vi då kunna få erfarenheten att själva leda världen en dag?”- Laiali 18år, Utopia Labs ungdomsstyrgrupp

Om Youth 2030 Movement:
Youth 2030 Movement är en ideell förening som river hinder mellan unga och makten. Föreningen bildades som ett svar på ökat utanförskap och polarisering där vissa röster hörs och andras inte. Tillsammans med civilsamhället, kommuner, unga ledare och allierade vuxna jobbar vi på olika sätt för att öka ungas inflytande och delaktighet i demokratin.

Om Another Tomorrow:
Another Tomorrow är en framtidsbyrå som hjälper organisationer stå rustade inför en föränderlig framtid på ett sätt som också skapar en alltmer positiv inverkan på människor och planeten. Genom nudging av inflytelserika organisationer designar de systemförändringar i små och stora sammanhang i riktning mot en bättre morgondag. De driver olika förändringsprocesser både inom offentlig och privat sektor med affärsutveckling, strategisk kommunikation, design thinking och teknisk utveckling som utgångspunkt. Another Tomorrow arbetar med att systematiskt utforska det okända och prototypa lösningar som leder till en mer hållbar värld.

Stiftelsen ger ekonomiskt stöd till banbrytande aktörer och insatser i civilsamhället. Vi startar och driver också särskilda initiativ för att stärka barns och ungas inflytande och för att skapa bättre förutsättningar för de barn och unga som är allra mest utsatta. Under det senaste decenniet har Stenbecks Stiftelse stöttat flera hundra organisationer och individer i det svenska civilsamhället. Stiftelsen är också medgrundare till Child10 som kämpar mot människohandel av barn, och grundare till Youth 2030 Movement som stärker ungas delaktighet och inflytande i samhället.