Nytt avsnitt av Paradoxen ute: Hävstångseffekten. Avsnittet handlar om näringslivets finansiering av civilsamhället och ideell sektor.

Nytt avsnitt av Paradoxen ute: Hävstångseffekten

Idag släpps ett nytt avsnitt av Stenbecks Stiftelses podd Paradoxen. Avsnittet Hävstångseffekten handlar om näringslivets finansiering av civilsamhället. I avsnittet medverkar bland annat representanter från Apoteket Hjärtat, The Body Shop och WWF.

– Näringslivet kan med sina stora resurser bidra till en rejäl hävstångseffekt som accelererar den samhällsförändring många organisationer jobbar för. Det finns en stor tillväxtpotential här och näringslivet skulle kunna bidra mycket mer, säger Sara Damber, VD Stenbecks Stiftelse.

Civilsamhället får varje år miljarder i stöd från olika finansiärer som det offentliga, privatpersoner, stiftelser och företag. Näringslivet står för drygt 11 procent av det totala stödet till ideell sektor, en siffra som ökat över tid enligt branschorganisationen Giva.

– Även om samarbetsformerna mellan näringslivet och den ideella sektorn har förändrats kraftigt genom åren så är det en sak som varit bestående från början: Maktobalansen när David möter Goliat. För att få bättre effekt måste vi samarbeta mer som jämlikar, säger Sara Damber.

I avsnittet medverkar representanter både från ideell sektor och näringslivet. Vi möter bland annat Elin Larsson, marknadschef på WWF, som pratar om att samarbeten aldrig får bli någon form av greenwashing och vikten av att ha en kritisk hållning. Medverkar gör även Matilda Wiechel, Activism & Communications manager på The Body Shop, som lyfter att alla vinner på om fler företag engagerar sig i ideella organisationer.

Lyssna på det nya avsnittet samt tidigare avsnitt av Paradoxen på Spotify och andra poddplattformar.

Samtliga medverkande i avsnittet:

• Andreas Friman, ekonomichef på Stiftelsen Friends
      • Cecilia de Pedro, hållbarhetschef Apoteket Hjärtat
      • Elin Larsson, marknadschef WWF
      • Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager The Body Shop
      • Neda Khezerian, verksamhetsledare Changers Hub
      • Sofia Breitholtz, verksamhetschef Reach for Change

Johanna Wilkens, kommunikationsansvarig Stenbecks Stiftelse
      Tel: 079 102 36 36 Mail: johanna@hsstiftelse.se

Fakta om Paradoxen
      Alla vill ha ett starkt och hållbart civilsamhälle - men vem vill betala? I podden undersöker Stenbecks Stiftelse utmaningarna som organisationer inom civilsamhället och specifikt ideell sektor möter när det kommer till finansiering. Det handlar om kortsiktiga projektbidrag, öronmärkta pengar, ett splittrat statligt stöd och mycket mer. Var finns långsiktigheten som kan skapa en hållbar finansiering? Följ med oss i fyra avsnitt när vi letar. Lyssna på Spotify.

Stiftelsen ger ekonomiskt stöd till banbrytande aktörer och insatser i civilsamhället. Vi startar och driver också särskilda initiativ för att stärka barns och ungas inflytande och för att skapa bättre förutsättningar för de barn och unga som är allra mest utsatta. Under det senaste decenniet har Stenbecks Stiftelse stöttat flera hundra organisationer och individer i det svenska civilsamhället. Stiftelsen är också medgrundare till Child10 som kämpar mot människohandel av barn, och grundare till Youth 2030 Movement som stärker ungas delaktighet och inflytande i samhället.