Trafficking av barn på flykt runt Medelhavet temat för 2020 års  Child 10 Awards –  som föregås av öppen nominering

Trafficking av barn på flykt runt Medelhavet temat för 2020 års Child 10 Awards – som föregås av öppen nominering

I dag, på årsdagen av EU:s överenskommelse om ett flyktingavtal med Turkiet, tillkännages temat för 2020 års Child 10 Awards som nästa år kommer att gå till 10 modiga och hängivna ledare som alla kämpar för att motverka trafficking och utnyttjande av barn på flykt runt Medelhavet. För första gången är nomineringen till priset öppen och pågår fram till och med 15 maj 2019.

Även om det skett en stor minskning av barn på flykt till Europa så fortsätter båtarna att komma samtidigt som bristerna i mottagningssystemen gör att många barn försvinner, många gånger utan att saknas. Inte sällan hamnar de i lägenheter eller parker i storstäderna där de säljs som sexslavar eller i annan människohandel. Stora brister i boende, mat, basal vård och övervakning för dessa barn gör dem extra sårbara för att utnyttjas. Framför allt de barn som är ensamkommande, papperslösa, oregistrerade eller som försvinner under asylprocessen riskerar att falla offer för människohandel inom såväl tiggeri, slavarbete som sexuella övergrepp.

Runt om Medelhavet arbetar hundratals organisationer med inspirerande och modiga ledare som visar att det går att stå upp för medmänsklighet och mänskliga rättigheter och för de barn som drabbas värst av de den hårda politik vi ser i Europa. I januari nästa år kommer Sverige stå i fokus för sexhandeln med barn i Europa då Child 10 Award 2020 bjuder in tio av de orädda och banbrytande ledare som med sina organisationer kämpar för att stoppa trafficking av barn runt Medelhavet.

– Situationen för många barn som flyr till Europa är akut. Tusentals barn försvinner eller hamnar på gatan och utnyttjas av människohandlare för trafficking inom sexuell exploatering eller tiggeri. Konsekvenserna av den havererade asyl- och flyktingpolitiken i Europa slår hårdast mot de redan mest utsatta barnen. Samtidigt vet vi att det finns massor med modiga ledare som varje dag kämpar för dessa barn och vi är därför väldigt glada över att få bjuda in till en öppen nominering för 2020 års Child 10 Award, säger Jacob Flärdh, Verksamhetschef för Child 10.

Sexhandeln med barn som flytt eller smugglats till Europa är en av många konsekvenser av EU:s stängda gränser. Barn som flytt svält, krig och med traumatiska erfarenheter löper nu stor risk att utnyttjas i trafficking och exploatering på grund av EU:s stängda gränser och misslyckade fördelning.

Om Child 10 Awards

Child 10 Awards, som instiftats av Sophie Stenbeck Family Foundation och Sara Damber, identifierar varje år 10 modiga och inspirerande ledare som kämpar för dem mest utsatta barnen. Utöver det ekonomiska bidraget får pristagarna organisatoriskt stöd för att utveckla sitt arbete samt möjlighet att tillsammans stärka sin förändringspotential. Child 10 är partipolitiskt obundet och drivs idag av Hugo Stenbecks Stiftelse och Sophie Stenbeck Family Foundation. Bland tidigare års uppmärksammade pristagare finns bl. a. Oby Ezekwesili, som tilldelades priset i närvaro av H.M. Drottning Silvia efter att ha initierat uppropet #BringBackOurGirls.

2020 års pristagare bjuds in till Sverige för prisutdelning i januari 2020. I samband med prisceremonin anordnas även toppmötet Child 10 Summit där pristagarna får möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter och bygga vidare på den samlade kunskapen för att fortsätta utveckla arbetet för att motverka trafficking och utsatthet bland barn på flykt runt Medelhavet.

Presskontakt:
Ebba Lindqvist PR