Youth 2030 Movement söker unga till styrelsen!

Youth 2030 Movement söker unga till styrelsen!

Är du övertygad om att demokratin behöver förnyas för att ge plats åt barn och unga? Vill du att ungas röster ska höras starkare? Har du tidigare jobbat i en styrelse och med politik? Sök till Youth 2030 Movements styrelse!

Youth 2030 Movement är en ideell förening som jobbar för att unga ska få mer makt. Vi jobbar tillsammans med kommuner, andra föreningar, unga och vuxna för att skapa en starkare demokrati. Föreningens kansli består av 9 personer som arbetar i Helsingborg, Umeå och Stockholm. Föreningens styrelse består idag av tre unga ledare och tre allierade vuxna som alla brinner för ungas rättigheter.

Tillsammans med de andra i styrelsen beslutar du om verksamhetsplaner och strategiska inriktningar för organisationen samt stöttar kansliet med omvärldsbevakning och sakkunskap. 2022 kommer vara ett mycket spännande år i föreningen, med valår, avslutande av projekt och uppstartande av nya, uppbyggnad av en intern engagemangsstruktur, med mera, och föreningen är i behov av fler skarpa hjärnor som bidrar i styrelsearbetet.

Vi söker särskilt dig som har erfarenhet av styrelsearbete i en organisation som jobbar med förändringsarbete och/eller politik på något sätt. Du bör vara under 30 år, och gärna en representant för unga vars röster sällan får höras.

Praktiskt om uppdragen:
När: Styrelsen väljs på årsmötet 28 april 2022. Mandatperioden är 1–2 år.

Styrelseuppdraget: Uppdraget är ideellt. Styrelsen träffas för möte ca 4 gånger per år, vanligtvis fysiskt i Stockholm (resor ersätts) men digitalt under pandemin. Inför styrelsemötena behöver du läsa rapporter och underlag, vanligtvis tar det cirka 1,5 timme/gång.

Profil: Du ska kunna identifiera dig med, eller ha djup förståelse för unga som ännu inte har ett samhällsengagemang, brinna för ungas inkludering och dela föreningens värderingar. Vi söker särskilt dig som är eller har varit engagerad i ungdomsrörelsen och jobbat på en strategisk nivå med förändringsarbete.

Låter detta som något för dig eller någon du känner? Sök genom att kandidera i detta formulär: Klicka här Om du är aktuell för uppdraget kommer valberedningen kontakta dig för en intervju innan årsmötet. Har du frågor, mejla gärna valberedning@youth2030.se. Vi ser fram emot din kandidatur!