Allt i Bygge väljer Hüllert Maskin för servicen

Allt i Bygge Tidaholm AB är precis vad de heter – ett allsidigt byggföretag som jobbar med allt från kommunala förskolor till kulturbyggnader, kyrkor och bostäder, både i Skaraborg och övriga landet. I december förra året fick företaget sin nya Merlo Roto 70.24 S Plus som sköter den mesta bygglogistiken.

– Det är ett fantastiskt verktyg och en stor hjälp i vardagen att vi kan vara så självständiga som det bara går och sköta all bygglogistik själv, säger Jörgen Pettersson som både är arbetande arbetsledare och maskinförare i företaget.

– I grund och botten är jag byggnadssnickare men tycker att det är kul med maskiner och är en av tre som har behörighet att köra vår nya Merlo, förklarar han.

Jörgen var till stor del den som styrde inköpet och att det blev en Merlo Roto 70.24 S Plus beror till största delen på storleken och lyftkapaciteten och goda erfarenheter av Merlo och AB Hüllert Maskin sedan innan!

– Vi hade en Merlo Roto 40.25 MCSS från 2007 tidigare, som vi bytte in och tyckte om storleken på maskinen. Räckvidden räcker gott och väl och nu när vi även kan lyfta lite tyngre är vi ännu mer självständiga. Det är väldigt få tillfällen som inte vår maskin räckt till, säger Jörgen Pettersson.

Jörgen Pettersson kör företagets Merlo R70.24 S Plus

Enda företaget i Tidaholm med en runtomsvängande maskin i denna storleken

Allt i Bygges filosofi är att äga så mycket som möjligt av all den utrustning som krävs i verksamheten. Sedan mer än 20 år tillbaka huserar företaget i Vägverkets gamla lokaler i Tidaholm, där utrustning och maskiner förvaras men även en hel del byggmaterial.

– Genom att vi har egna lagerytor kan vi köpa in större partier av byggmaterial och få ett bättre pris. Vi äger i stort sett allt – egna bodar, grindar, avstängningsmaterial – sådant som många byggföretag väljer att hyra in. Ekonomiskt sett är dets i de allra flesta fall billigast att äga, säger Jörgen Pettersson.

– Dessutom ger det oss fördelar att äga maskiner när vi räknar på jobb. Förutom vår Merlo har vi även två hjullastare. Vi behöver inte ta höjd för kran- och lyftkostnader som lätt kan bli 10 000 kronor om dagen. Med en egen teleskoplastare är vi samtidigt mer flexibla och kan anpassa lyften efter arbetsdagen och inte tvärtom, tillägger han.

Trots att maskinen levererades i december har mätaren inte nått upp till 100 timmar än. Just nu kör de maskinen mer sällan men periodvis används den varje dag. Det börjar också komma in fler och fler förfrågningar om lyfttjänster från externa kunder.

– Vi skulle kunna ta betydligt fler externa jobb än vad vi gör idag. Det börjar sprida sig att vi har den här maskinen och allt från industrier till elbolag hör av sig och vill hjälp. Vad jag vet är vi det enda företaget i Tidaholm som har en runtomsvängande maskin i den här storleken, säger han.

Merlo R70.24 S Plus

Full fart framåt

Allt i Bygge sysselsätter idag 40 man och har gott om jobb framför sig, någon lågkonjunktur har inte märkts av ännu.

– Vi har fullt upp minst ett år framåt i tiden, säger Jörgen Pettersson.

Det bästa med maskinen tycker han är mångsidigheten, kapaciteten och smidigheten. Jämfört med tidigare modell från 2007 har det också hänt mycket både tekniskt och komfortmässigt.

– Hydrauliken har blivit jättefin, den här maskinen har två pumpar – vår tidigare har bara en. Det märks att den orkar med flera flödeskrävande moment samtidigt på ett helt annat sätt. Komforten tycker jag också har blivit riktigt bra och kamerorna är till stor hjälp och över lag är den väldigt lättkörd och logiskt uppbyggd. Det underlättar när man inte kör den så ofta, säger han.

Nöjda med eftermarknaden på Hüllert Maskin

– Men den största anledningen, förutom att de har bra maskiner, till att vi väljer att handla av Hüllert Maskin är deras fantastiska service. Telefonsupporten är grym, de är väldigt kunniga och proffsiga på att hjälpa en över telefon, man kan ringa när som helst och få hjälp. Och behöver de komma ut på plats så är de snabbt här. Sådan service får du ingen annanstans, säger Jörgen Pettersson.