– Vi har fått en hel del jobb på att maskinen tar sig in på trånga ställen, som i parkeringsgarage exempelvis, säger Douglas Åkerblom.

Douglas gillar Allfixarens kompakta format och tysta motor

Tyst och lugn. Så beskriver maskinföraren Douglas Åkerblom sin Merlo P27.6, som han kört sedan april i år. – Det är stor skillnad mot tidigare modell, säger han.

Douglas Åkerblom jobbar som maskinförare på Kent & Daniels Trucktjänst AB, som startades av hans farfar Kent 1990. Företaget jobbar över hela centrala Stockholm med olika lyft- och lossningstjänster. När vi hälsar på är Douglas på Frescati-området där han lyfter in köksmoduler till studentbostäderna som håller på att byggas, med sin Merlo P27.6 ”Allfixare”.

– Detta är ett ganska typiskt uppdrag för oss. Nu ska vi lossa en bil och sedan lyfta in modulerna i fastigheten, berättar han.

Här är det fördel med en smidig och kompakt maskin som tar sig fram enkelt på det trånga området och kommer åt där andra maskiner går bet.

Trots att maskinen är kompakt till formatet upplevs den rymlig i hytten och bekväm att arbeta i.

– Vi provkörde maskiner i samma storlek från andra tillverkare innan vi köpte den här och det var ingen som var så rymlig i hytten som den här. Jag sitter bra, trots att jag är ganska lång. Sikten är bra åt alla håll och värme och AC funkar bra, säger Douglas Åkerblom.

Maskinen är godkänd att köras i 40 kilometer i timmen och har bomdämpning, egenskaper som är viktiga när man som Douglas transporterar sig mycket i trafiken mellan olika arbetsplatser.

– Jag körde en Merlo P25.6 från 2015 utan bomdämpning innan vi köpte den här maskinen och det är en väldig skillnad med och utan bomdämpning.

Kent & Daniels Trucktjänst AB har totalt fem små teleskoplastare, Merlo P25.6 och 27.6 samt en lite större Merlo P40.17. Det senaste inköpet är Douglas Åkerbloms P27.6, som levererades i april i år och nu har hunnit köras ungefär 1 000 timmar.

– Vi har en P27.6 som är från förra året och den har en annan motor än den maskinen jag har. Det är en otroligt stor skillnad, den här går verkligen tyst och behagligt. Man känner nästan inga vibrationer alls, säger Douglas Åkerblom.

Att han skulle bli maskinförare var långt ifrån självklart, på gymnasiet utbildade han sig till rörmokare och jobbade sedan som det i fem år.

– Men jag tröttnade på det och kollade möjligheterna att jobba hos pappa. Det behövdes en chaufför och då nappade jag på det erbjudandet. Jag trivs med jobbet, framförallt gillar jag att ingen dag är den andra lik, säger han.

Relaterat innehåll