​Vilket jubileumsår för AB Hüllert Maskin!

För 75 år sedan startades Hüllert Maskin, för 40 år sedan såldes den första teleskoplastaren och för 25 år sedan blev man svensk generalagent för italienska Merlo. Snacka om jubileum!

AB Hüllert Maskin, som på senare år blivit mest känt för de italienska gröna teleskoplastarna, sålde till en början jordbrukstraktorer från Allis Chalmers. När företaget startade, 1945, kostade en Allis Chalmers B på 16,5 hästkrafter 4 450 kronor och första året såldes inte mindre än 126 stycken!

1974 kom nuvarande ägare Nils-Gunnar Burge in i bilden, då som verkstadskontorist. Fyra år senare övergick han till säljare, företaget hade vid det här laget blivit återförsäljare för JCB i Västsverige. Hüllert Maskin var först i Sverige med teleskoplastare och redan 1980 såldes den första. Sedan dess har bolaget en stark marknadsposition inom teleskoplastarsegmentet.

1995 tecknade Hüllert Maskin importavtal med den italienska teleskoplastartillverkaren Merlo – nu firar man alltså 25 år tillsammans!

– Jag är väldigt stolt över hur företaget har utvecklats, över personalen och alla våra kunder. Jag är också väldigt glad över att ha med familjen i det här, säger Nils-Gunnar Burge.

Den första Merlo-kunden i Sverige var Dan Nyberg i Ulricehamn. Han har varit en trogen Merlo-kund genom åren och fick nyligen sin senaste Merlo P40.17 Plus levererad. Ett annat tidigt försäljningsminne från den första tiden med Merlo var när Nils-Gunnar Burge sålde maskinen till en kund över telefon.

– Innan vi la på så bad han att jag skulle skicka en broschyr så att han kunde se vad det var han hade köpt. Detta är ett kvitto på det stora förtroende som vi har bland våra kunder. Och han är kund än i dag, säger Nils-Gunnar Burge.

Samarbetet med Merlo, som också är ett familjeföretag, har vuxit sig starkt genom åren och idag är Hüllert Maskin involverade i utvecklingen av nya modeller – Hüllert Maskin ligger bakom flera intressanta finesser på den nya ROTO-serien!

–Att få vara med att påverka produktutvecklingen hos Merlo visar vilken fin teknisk kompetens vi har bland våra medarbetare i Sverige samt att kundernas synpunkter och önskemål tas om hand, säger Nils-Gunnar.

Nöjda kunder är förstås a och o som maskinhandlare och vägen dit går till stora delar via nöjd personal som trivs på sin arbetsplats – något som Nils-Gunnar jobbat hårt för genom åren.

-Vi tror på den enkla devisen att det ska vara roligt att gå till jobbet och ett kvitto på det har varit att många har stannat väldigt länge på Hüllert! En del hela sitt yrkesliv, berättar Nils-Gunnar.

Personalfrågor är fortfarande högt prioriterat, idag är det dottern Lina Burge, som varit med i bolaget i tio år och är utbildad personalvetare vid Göteborgs universitet som sköter den biten.

– Vi vill gärna att det ska kännas familjärt men ändå professionellt att jobba med oss, säger hon.

I företaget jobbar även Nils-Gunnars son Jakob Burge. Han är säljare och började i företaget för fyra år sedan, samma år som man sålde den tusende Merlon i Sverige. Under 2017 anställdes Andreas Tagesson som platschef och klev i början av 2020 in som vd efter Nils-Gunnar Burge.

– Vi kommer att driva företaget vidare i samma anda. Vi vill fortsätta växa i landet och ta oss in på nya marknader. Även om vi har kommit långt under de här åren så finns det mycket kvar att göra, säger Lina Burge.

För två år sedan förvärvade moderbolaget Vara Maskinimport, Ottosson Truck som är generalagent för Hyundais gaffeltruckar i Sverige samt tecknades importavtal med minikransagenturen Jekko i det nybildade dotterbolaget Svenska Jekko.

-Tanken är att kunna erbjuda ett komplett sortiment inom lyft och materialhantering. Våra produkter kompletterar varandra på ett otroligt bra sätt. Det är fantastiskt roligt att få vara med och utveckla dessa bolagen ihop med våra medarbetare och kunder, säger Jakob Burge.

– Nu ska vi jobba på att etablera Ottossons i vårt närområde. Ottossons bygger även en ny anläggning i Bromölla längs E22 och det kommer bli en nysatsning även för Merlo och Jekko i det området under nästa år, fortsätter Lina Burge.

På grund av pandemin planeras i nuläget inte för något stort jubileumsfirande under det här året.

Några milstolpar i AB Hüllert Maskins historia:

1945 – Lars Hüllrt grundar AB Hüllert Bil & Maskin i Nossebro.

1951 – säljer Sveriges första hydrauliska grävmaskin och tar klivet in i jordförflyttningsbranschen.

1962 - Hüllert Maskin bygger den egna traktorgrävaren Warras.

1967 – verksamheten flyttar till nuvarande fastighet i Vara.

1973 – Hüllert Maskin blir återförsäljare av JCB i västra Sverige.

1980 – säljer första teleskoplastaren

1995 – blir generalagent för Merlo i Sverige.

1995 – familjen Burge tar över som ägare på AB Hüllert Maskin.

2002 – Merlo blir marknadsledande i Sverige

2005 – fastigheten i Vara förvärvas

2012 – bygger till utställningshall, övningsfält och ny verkstad

2016 – 1 000:e Merlon säljs i Sverige!

2018 – Förvärvar Ottosson Truck, generalagent för Hyundais gaffeltruckar. Startar företaget Svenska Jekko som blir generalagent för Jekko minikranar i Sverige.

2020 - Andreas Tagesson blir ny VD.

2020 – Hüllert Maskin firar 75 år som företag, 40 år som importör av teleskoplastare i Sverige, och 25 år som generalagent för Merlo teleskoplastare!

• jubileum
  • gaffeltruck