HAR DU VINTERDÄCK PÅ DIN STEGE?

HAR DU VINTERDÄCK PÅ DIN STEGE?

Nu har snön kommit! Förhoppningsvis har du vinterdäcken på bilen, men hur är det med stegen? En viktig parameter för säkert arbete är att stegen inte börjar glida nertill. Det finns tillbehör som kan göra jobbet säkrare – men få verkar känna till dem säger Linda Andrén affärsområdeschef för Wibe Ladders. Det är dags att vintersäkra stegen!

Stegar används för att komma upp på lite högre höjd, och då är det särskilt viktigt att tänka på säkerheten. Medvetenheten om vilka krav en stege måste leva upp till är ofta låg. Standarder, regler och normer kan verka krångliga, men anledningen att dessa regler finns är för att öka säkerheten vid arbete på höjd. Därför är det viktigt att välja en typgodkänd stege.

Fast det räcker inte alltid att stegen är typgodkänd - kraven i standarden är bara minimikrav. Vid allt arbete över marknivå borde dessutom krav ställas på att produkterna är anpassade för aktuellt tillämpningsområde och att de används och sköts korrekt. Att en hushållsstege är typgodkänd innebär bara att den klarar de krav som finns i standarden, men det innebär inte att den är den mest lämpade produkten för att användas till tyngre arbete. På en trappstege utformad för tyngre arbete bör man ställa högre krav. Därför är det viktigt att välja rätt produkt.

Förutom standarder som bland annat reglerar dimensionering och testmetoder, så finns det föreskrifter för användningen som Arbetsmiljöverket ger ut. Det innebär t ex att längre stegar och högre trappstegar skall stagas när de används yrkesmässigt. Stagning är en del i att förebygga att stegen börjar glida vid användning. Det är viktigt att ställa upp stegen med 75 graders lutning mot markplanet, många placerar basen för långt ut från väggen. Lutningen är särskilt viktig om underlaget har lägre friktion. Då kan det dessutom vara aktuellt att säkra stegen med hjälp av säkerhetsben, ledade glidskydd med dubb, eller helt enkelt be en kollega stödja stegen nertill. Det viktigaste är att tänka efter före menar Linda Andrén. Den som klättrar på stegen måste själv ta ansvar för sin egen säkerhet.

Ansvaret för att uppnå en högre säkerhet delas av många parter. Linda Andrén är affärsområdeschef på Wibe Ladders sedan ett år och hennes målsättning är tydlig. Stegar och ställningar från Wibe Ladders skall klara gällande standarder med marginal. Kunden skall alltid kunna lita på en stege eller ställning från oss. Dessutom har vi som tillverkare ett ansvar att ge tydlig och korrekt information om användning och skötsel för att bidra till att våra kunder kan arbeta säkrare. Vi har därför satsat på informationsfilmer på webben, säger Linda Andrén.

För att förebygga olyckor är det förstås också viktigt att se till att stegen är i gott skick. Det är farligt att klättra på stegar eller andra produkter som har blivit skadade i hanteringen. En stege som har en transportskada eller som blivit överkörd är skrot. Inte skulle väl någon köra runt med en bil med punktering? Varför används då stegar som är halta? Skadade stegar skall destrueras, så att ingen annan klättrar på den och utsätter sig för fara. Dessutom förtjänar även stegar visst underhåll. Precis som vi kollar oljan på bilen, bör vi titta över stegen då och då.

Tänk på att:
• Kontrollera att stegen är typgodkänd
• Kontrollera att stegen passar till det arbete du tänker utföra
• Kontrollera att stegen är i bra skick
• Använd stegen på rätt sätt

Mer information finns http://www.wibeladders.se/produkter/ladder-guide-old/

Hultafors Group består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe Ladders och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 650 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.