Hultafors tumstock, 240cm. Nu FSC®-certifierad.

Hultafors 2.40 tumstock FSC®-certifierad

På Hultafors har vi utvecklat innovativa verktyg i över 130 år. Allt började när vi uppfann tumstocken, ett verktyg som kom att hjälpa många med övergången till ett nytt sätt att mäta. Nu börjar ett nytt kapitel i vår historia när vi FSCcertifierar vår 2.40 tumstock.

ETT MEDVETET VAL

Vi vill hjälpa hantverkare att göra ett mer medvetet val när det gäller handverktyg. Det kan verka som ett litet steg att ta, men vi tror att det är ett gigantiskt steg för vår bransch. För oss var valet självklart. Vi börjar med att göra vår senast utvecklade tumstock, 2.40, till en mer hållbar produkt och tar på så vis vårt arv in i framtiden, för kommande generationer.

TILLVERKAD AV CERTIFIERAT OCH KONTROLLERAT MATERIAL

FSC® märkningen betyder att råvaran i produkten har utvunnits på ett ansvarsfullt sätt. I detalj innebär det att råvaran inte har avverkats olagligt; avverkats i strid med traditionella och civila rättigheter; avverkats i skogar där höga bevarandevärden hotas; avverkats i skogar som omvandlats till plantager eller icke-skogsbruk eller avverkats i skogar där genetiskt modifierade träd är planterade. För att läsa mer, gå till http://www.hultafors. com/fsc

STEGVIS ÖVERGÅNG TILL FSC-CERTIFIERAT TRÄ

Målet är att vi inom tre år enbart ska använda FSC-certifierat trä i de tumstockar av björk vi tillverkar i Hultafors. Idag är dock tillgången på certifierad björk inte lika stor som efterfrågan, vilket innebär att mängden FSC-certifierad skog är begränsad. Till dess att vi kan övergå helt till FSC-certifierad björk i vår produktion är allt trämaterial vi använder till våra tumstockar i björk inköpt från Controlled Wood eller FSC/PEFC certifierade leverantörer. De FSC-märkta tumstockarna lanseras februari 2019.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:
Håkan Carlsson, Commercial Manager på Hultafors Group, +46 (0)33 723 74 31, hakan.carlsson@hultaforsgroup.com

FÖR MARKNADSFÖRINGSFRÅGOR KONTAKTA:
Jessica Berggren, Marknadsansvarig på Hultafors Group Sverige AB, +46 (0)33 23 74 29, +46 (0)70 282 30 41, jessica.berggren@hultaforsgroup.com

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe LaddersFEIN och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 690 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.