Limited edition-kollektion med tre verktyg

Hultafors firar Hults Bruks 325-årsjubileum med unik kollektion

1697 smiddes den första skeppspiken i Hults Bruk och blev starten på en lång historia av traditionellt smidesarbete. Idag smider Hultafors sina omtyckta yxor på exakt samma plats. För att fira brukets 325-årsjubileum släpper Hultafors nu en limited edition-kollektion med tre verktyg.

EN YXA MED INSPIRATION FRÅN FÖRR
Jubileumsyxan tillverkas i Hults Bruk av svenskt kvalitetsstål. Designen har inspirerats från några av de mest uppskattade yxorna genom brukets historia. 1870 åkte Ekelund, brukets ägare till USA och reste hem med ny innovativ produktionsteknik men också ny design på yxskallar. Ett av mönstren på var Yankee, som kom att bli synonymt med yxor från Hults Bruk på den tiden. Och det är just Yankee-mönstret som får symbolisera jubileumsyxan. Etiketten på skallen har fått en gammal logotyp med initialerna HM som står för Hults Manufaktur.

”Vi har grävt djupt i arkiven och är mycket stolta över designen på jubileumsyxan. Den symboliserar både vår historia såväl som det hantverkskunnande som Hults Bruk står för, säger Lennart Jansson, produktchef Hultafors yxor.”

Skaftet på yxan är tillverkat i traditionell hickory och har hämtats från några av de äldsta dokumenterade yxorna som återfinns i en katalog från 1890-talet. Den röda och gröna färgen har lånats från Agdor-sortimentet som introducerades 1930 och gjorde Hults Bruk känt över världen. Eggskyddet som medföljer är tillverkat av svenskt vegetabiliskt garvat fullnarvsläder. Dessutom får man vid köp av en yxa en nyckelring med en smidd skeppspik som ska påminna om hur allt startade 1697.

KNIV OCH HAMMARE
I jubileumskollektionen finns även en friluftskniv och en snickarhammare. Båda har hämtat inspiration från yxorna och då främst i skaften. Jubileumskniven OKW är baserad på Hultafors friluftskniv OK4, med ett blad i japanskt knivstål där ryggen kan användas tillsammans med ett eldstål. Den har nu fått ett vackert hickoryskaft samt ett hölster i samma läder som yxans eggskydd.

Hammaren är en klassisk snickarhammare med skaft i hickory. I den samsas det som Hultafors är bäst på, innovativ design kombinerat med en lång tradition av verktygstillverkning.

FINNS ENDAST ONLINE
De tre verktygen i jubileumskollektion finns i en begränsad upplaga och går endast att köpa i Hultafors webbshop.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Eriksson, Director Commercial & Assortment Tools, Hultafors
+46 (0) 725671966, per.eriksson@hultaforsgroup.com

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Fristads, Kansas, Leijona, Hultafors, Wibe Ladders, Fein, Hellberg Safety, Solid Gear, Toe Guard och Emma Safety. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har över 1800 anställda och försäljning i drygt 70 länder över hela världen. www.hultaforsgroup.com