HULTAFORS GROUP FÖRVÄRVAR FRISTADS, KANSAS OCH LEIJONA FÖR ATT SKAPA ETT MARKNADSLEDANDE VARUMÄRKES- OCH TJÄNSTEUTBUD I EUROPA

Hultafors Group tillkännager idag att ett avtal har tecknats om att förvärva Fristads, Kansas och Leijona från Fristads Kansas Group. Förvärvet, som är föremål för godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter, är en del av Hultafors Groups strategi att ytterligare växa och utveckla ledande varumärken inom området för personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika.

Fristads, Kansas och Leijona är välkända varumärken inom professionella arbetskläder för en mängd slutanvändare och har betydande fäste på sina respektive nyckelmarknader Sverige, Danmark och Finland. Koncernens nettoomsättning förväntas uppgå till ca 120 MEUR år 2020 och har mer än 600 anställda.

Företagen är fokuserade på olika marknader och kompletterar varandra både geografiskt och när det gäller produkt- och tjänsteerbjudande. Tillsammans kommer företagen att ha tillgång till ledande expertis och kommer att kunna fortsätta driva produktinnovation och hållbarhet.

”Hultafors Groups förvärv av Fristads, Kansas och Leijona syftar till att öka kundvärdet och vi är mycket glada över de möjligheter som denna kombination skapar. De förvärvade varumärkena kommer att fortsätta att fungera separat och det är vår avsikt att vidareutveckla dem med innovation och hållbarhet som ledstjärnor. På lång sikt ser vi möjligheter från denna kombination att ytterligare stärka vårt erbjudande genom synergier, främst inom logistik och lagerhantering samt i leveranskedjan. Genom att gå samman kommer vi att kunna skapa en bredare portfölj av konkurrenskraftiga varumärken och vi strävar efter att erbjuda våra kunder det bästa serviceutbudet ”, säger Camilla Monefeldt Kirstein, EVP Business Unit Workwear på Hultafors Group.

Marknaden för personlig skyddsutrustning kännetecknas idag av ett föränderligt och konsoliderande kundlandskap och en övergång till digitalisering och e-handel. Samtidigt är konkurrentlandskapet fragmenterat. Detta skapar möjlighet att driva operativ excellens, möjliggjort av kompetenta medarbetare som kan skapa de bästa slutanvändarlösningarna och kunderbjudande.

Förvärvet av Fristads, Kansas och Leijona är en del av Hultafors Groups strategi att växa och utveckla ledande varumärken inom segmentet personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika. Efter ett antal framgångsrika förvärv består varumärkesportföljen idag av flera välkända varumärken som Snickers Workwear, Solid Gear, EMMA Safety Footwear och Hellberg Safety. Med stöd av Hultafors Groups starka ägare Latour, kommer Fristads, Kansas och Leijona att ingå i en bred varumärkesportfölj av produkter och lösningar som gör arbetsdagen säkrare, enklare och mer produktiv för professionella användare.

”Fristads Kansas Group har under de senaste åren gjort betydande förbättringar med flera viktiga investeringar i produktsortiment, marknadsföring och logistik / lagerhantering. Vi är mycket stolta över vad vi har uppnått och för alla anställdas stora ansträngningar. Vi tar nu nästa steg för att ge alla varumärken i vår portfölj bästa möjliga förutsättningar att utvecklas. Hultafors Group har en imponerande tillväxtstrategi och förmåga att utveckla välkända varumärken inom arbetskläder. Vi är övertygade om att Hultafors Group kommer att bli ett utmärkt nytt hem för Fristads, Kansas och Leijona, vilket öppnar upp många möjligheter för både våra kunder och anställda”,
säger Anders Davidsson, VD på Fristads Kansas Group.

Fristads, Kansas och Leijona kommer att fortsätta att fungera som en separat fristående enhet under ledning av Anders Hülse, VD för Fristads, inom Business Unit Workwear på Hultafors Group.

Transaktionen förväntas avslutas under första kvartalet 2021, med förbehåll för sedvanligt konkurrensgodkännande.

För ytterligare information eller frågor, vänligen kontakta:

Camilla Monefeldt Kirstein
Executive Vice President Business Unit Workwear Hultafors Group

Jens Eriksson
Vice VD M&A och Affärsutveckling, Hultafors Group

Om Hultafors Group
Hultafors Group är ett av Europas största företag som levererar arbetskläder, skor, huvudskydd, handverktyg och stegar för professionella användare. Produkterna utvecklas, tillverkas och marknadsförs som egna varumärken som finns tillgängliga via ledande distributörer på cirka 40 marknader med tonvikt på Europa och Nordamerika. Hultafors Group har mer än 1 000 anställda och nettoomsättningen uppgick 2019 till 2,9 miljarder SEK.

Om Fristads, Kansas, Leijona
Fristads, Kansas och Leijona är ledande varumärken inom arbetskläder för bygg och konstruktion, industri och service på sina respektive hemmamarknader Sverige, Danmark och Finland. Dessutom har de en omfattande exportförsäljning i Europa och egen produktion i Östeuropa. Varumärkenas sammanlagda årliga försäljning uppgår till cirka 120 miljoner Euro. Arbetskläderna från Fristads, Kansas och Leijona är utvecklade med fokus på innovation och hållbarhet, de är funktionella, hållbara och väl anpassade för sina användare.

Om Fristads Kansas Group
Fristads Kansas Group är en stor professionell klädgrupp i Europa med många ledande varumärken inklusive Wenaas, Clinic Dress, Sverre W Monsen, Martinson och Hejco, B&C samt Fristads, Kansas, Leijona. Koncernen är verksam inom design, produktion och marknadsföring av arbetskläder för en mängd olika slutanvändningssegment och har starka marknadspositioner, särskilt i norra Europa.

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe LaddersFEINHultaforsSolid GearToe GuardHellberg Safety och Emma Safety. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har över 800 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Fristads, Kansas, Leijona, Hultafors, Wibe Ladders, Telesteps Fein, Scangrip, Hellberg Safety, Solid Gear, Toe Guard och Emma Safety. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har över 1800 anställda och försäljning i ca. 70 länder över hela världen. www.hultaforsgoup.se.