Hultafors Group förvärvar Johnson Level & Tool Mfg. Co., Inc.

Hultafors Group förvärvar Johnson Level & Tool Mfg. Co., Inc.

Hultafors Group AB har tecknat avtal om förvärv av Johnson Level & Tool Mfg. Co., Inc., ("Johnson") med säte i Wisconsin i USA. Förvärvet sker med omedelbar verkan.

Johnson är en välkänd leverantör av layout och mätverktyg och är marknadsledande inom flera distributionskanaler. Nettoomsättningen uppgick till cirka 36 MUSD år 2017 med en lönsamhet i linje med Latours finansiella mål. Företaget har 70 anställda.

Förvärvet är en del av Hultafors Groups strategi att stärka sin närvaro i Nordamerika. Genom förvärvet får Hultafors Group tillgång till ett brett nätverk av distributionspunkter i relevanta försäljningskanaler i USA, samt en komplett portfölj av vattenpass, lasrar och andra mätinstrument, märkning och layoutverktyg för konstruktion.

"Vi är glada och hedrade att få möjlighet att ärva detta företag, som Johnson-familjen har byggt upp och utvecklat under många år. Johnson ger en stark produktportfölj och kundrelationer som jag tror kommer att ge ett betydande bidrag till Hultafors Group framöver, säger Ole Kristian Jødahl, VD på Hultafors Group AB.

"Hultafors Group är ett företag som vi har känt i 30 år och vi tror att det långsiktiga perspektivet och engagemanget som kännetecknar Hultafors Group kommer att utgöra en utmärkt grund för att utveckla Johnson som företag under många år framöver" säger Bill och Bob Johnson, tidigare ägare av Johnson.

INVESTERING AB LATOUR (PUBL)

Jan Svensson, VD

För ytterligare information kontakta:
Ole Kristian Jødahl, VD Hultafors Group AB, 900 88 305
Jens Eriksson, Direktör M & A och Strategi Hultafors Group AB, 0702 114 601

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe LaddersFEIN och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 690 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.