Hultafors Group förvärvar Martinez Tool Company

Hultafors Group förvärvar Martinez Tool Company

Hultafors Group AB har idag den 3 oktober 2022 förvärvat Martinez Tool Company, baserat i Kalifornien, USA.

Martinez Tool Co tillverkar ”Made in the USA” premiumverktyg för den professionella hantverkaren. Bolagets mest kända produkt är titanhammare av hög kvalitet som marknadsförs på den egna hemsidan och genom utvalda nationella och internationella återförsäljare.

”Vi är djupt imponerade av innovationsnivån och Martinez Tools fokus på slutanvändaren, vilket snabbt har gjort varumärket välkänt bland professionella slutanvändare som endast är nöjda med produkter och kundupplevelser på absolut högsta nivå. Vår intention är att fortsätta bygga på denna starka grund och driva Martinez Tool Co som ett eget varumärke i vår befintliga produktportfölj”, säger Pete Chatel, President Hultafors Group i Nordamerika.

Förvärvet är en del av Hultafors Groups strategi att bredda vår produktportfölj med innovativa varumärken för professionella slutanvändare och bolaget har stor strategisk betydelse då det kan hjälpa till att stärka vår position på den amerikanska marknaden med ett attraktivt ”Made in the USA” premiumvarumärke.

”Hultafors Group delar min passion för innovation, överlägsen kvalitet och kundservice och i mina ögon är de den perfekta långsiktiga ägaren för Martinez Tools Co. Vi har redan många spännande projekt inplanerade och jag ser fram emot att få starta denna resa tillsammans”, säger Mark Martinez, VD och grundare av Martinez Tool Co.

Martinez Tool Co omsatte 6 MUSD under 2021 med tvåsiffrig tillväxt och med en lönsamhet över Hultafors Group övriga verksamhet.

Göteborg, 3 oktober, 2022

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Knobloch, CEO Hultafors Group, +46 722 148 946
Pete Chatel, President Hultafors Group North America, +1 312 448 4461
Fredrika Ekman, Investment Director, Investment AB Latour, +46 72 584 93 43

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Fristads, Kansas, Leijona, Hultafors, Wibe Ladders, Fein, Hellberg Safety, Solid Gear, Toe Guard och Emma Safety. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har över 1800 anställda och försäljning ca. 70 länder över hela världen. www.hultaforsgroup.com