Hultafors Group slutför förvärvet av Fristads, Kansas and Leijona

Hultafors Group tillkännager idag att förvärvet av Fristads, Kansas och Leijona har slutförts. Transaktionen har erhållit godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter och alla övriga regulatoriska villkor har uppfyllts.

Fristads, Kansas och Leijona är välkända varumärken inom professionella arbetskläder för en rad olika slutanvändare och har betydande närvaro på sina respektive nyckelmarknader i Sverige, Danmark och Finland. Varumärkena är från den 1 mars en del av Hultafors Groups marknadsledande portfölj av premiumvarumärken inom segmentet personlig skyddsutrustning (PPE).

“Vi är väldigt glada över att välkomna Fristads, Kansas och Leijona till Hultafors Group. Det kombinerade bolaget har nu det starkaste erbjudandet inom personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika. Tillsammans har vi tillgång till ledande expertis inom arbetskläder och vi kommer fortsatt driva branschens utveckling med fokus på kundvärde, produktinnovation och hållbarhet.”, säger Camilla Monefeldt Kirstein, EVP Business Unit Workwear, på Hultafors Group.

Fristads, Kansas och Leijona kommer att drivas som en separat fristående enhet med egen säljkår under ledning av Anders Hülse, VD för Fristads, inom Business Unit Workwear på Hultafors Group. Avsikten är att vidareutveckla dessa varumärken med innovation och hållbarhet som ledstjärnor.

“Fristads, Kansas och Leijona har en positiv utveckling. Vi har gjort betydande investeringar i produktsortiment, marknadsföring, IT, ERP och logistik/lagerhantering och kommer fortsatt fokusera på vårt pågående förbättringsprogram. Som en del av Hultafors Group och med starkt stöd från vår nya långsiktiga ägare Latour är ambitionen att erbjuda en ännu bättre service till våra kunder på samma nivå som övriga varumärken inom Hultafors Group”, säger Anders Hülse, VD på Fristads.

Förvärvet är en del av Hultafors Groups strategi att ytterligare växa och utveckla ledande varumärken inom segmentet personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika. Efter ett antal framgångsrika förvärv utgörs varumärkesportföljen idag av flera välkända varumärken som Snickers Workwear, Solid Gear, EMMA Safety Footwear och Hellberg Safety som gör arbetsdagen säkrare, enklare och mer produktiv för professionella användare.

För ytterligare information eller frågor, vänligen kontakta:

Camilla Monefeldt Kirstein
Executive Vice President Business Unit Workwear, Hultafors Group

Jens Eriksson
Vice President M&A and Business Development, Hultafors Group

Om Hultafors Group
Hultafors Group är ett av Europas största företag som levererar arbetskläder, skor, huvudskydd, handverktyg och stegar för professionella användare. Produkterna utvecklas, tillverkas och marknadsförs som egna varumärken som finns tillgängliga via ledande distributörer på cirka 40 marknader med tonvikt på Europa och Nordamerika. Hultafors Group har mer än 1 000 anställda och nettoomsättningen uppgick 2020 till 3,6 miljarder SEK.

Om Fristads, Kansas, Leijona

Fristads, Kansas och Leijona är ledande varumärken inom arbetskläder för bygg och konstruktion, industri och service på sina respektive hemmamarknader Sverige, Danmark och Finland. Dessutom har de en omfattande exportförsäljning i Europa och egen produktion i Östeuropa. Varumärkenas sammanlagda årliga försäljning uppgår till cirka 1,2 miljarder SEK. Arbetskläderna från Fristads, Kansas och Leijona är utvecklade med fokus på innovation och hållbarhet, de är funktionella, hållbara och väl anpassade för sina användare.

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe LaddersFEINHultaforsSolid GearToe GuardHellberg Safety och Emma Safety. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har över 1000 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.