Hultafors lanserar en ny generation Talmeter

Hultafors lanserar en ny generation Talmeter

Hultafors har lanserat en helt ny generation märkmätare med ännu bättre funktionalitet, känsla och kvalitet. Den nya talmetern har en nyutvecklad infällning av mättungan. Diameterskalan är flyttad till baksidan av bandet för att lättare kunna böja bandet när man mäter ett föremåls diameter eller omkrets. Millimeter gradering både uppe och nere på skalan underlättar mätning uppe i hörn.

Märkmätaren är resultatet av den svenske ingenjören Ture Anders Ljungbergs uppfinningsrikedom. När han skulle bygga om sitt hus tyckte han att det fanns en del tekniska brister i hantverkarnas mätdon. Han började experimentera och 1954 hade han utvecklat den allra första märkmätaren – ett helt nytt, smart mätverktyg med flera funktioner. Produkten fick namnet Talmeter efter uppfinnarens initialer TAL med tillägget meter. Sedan dess har TALMETERN utvecklats och förfinats och nu är det dags för en helt ny generation märkmätare från Hultafors Tools med ännu bättre funktionalitet, känsla och kvalitet.

Talmetern kommer i två längder, 2 och 3 meter, i vitt stryktåligt stålband, bandbredd 16 mm, gradering i millimeter, med kapsel i ABS-plast. Kombinerade märk- och mäteggar gör att du snabbt och enkelt kan mäta upp och märka ut både utvändiga och invändiga längder. Band och mättunga går att byta ut och finns som reservdelar.

Förbättrad funktion:
• Utvändig och invändig mätning med ritsfunktion.
• Diametermätning med skalan på bandets baksida.
• Talmetern har passarfunktion som är bra om du ska märka ut runda former.
• Skalan är alltid låst i normalläge.
• Mättungan är lätt att fälla ut och in med den greppvänliga släden.

För mer information, kontakta:
Håkan Carlsson Produktchef, tfn 033-723 74 31, e-post hc@hultafors.se

För övrig marknadsinformation kontakta Jessica Berggren, Marknadsansvarig, tfn 033- 723 74 29, e- post jessica.berggren@hultaforsgroup.se