Hultafors lanserar handsågar för proffs

Hultafors lanserar handsågar för proffs

Om man frågar professionella hantverkare hur en bra såg ska vara är svaret unisont: den ska vara effektiv, ha bra grepp och inte nypa. Det var också utgångspunkten när Hultafors började utvecklingen av sitt nya sortiment av handsågar.

– Vi är ledande på en rad områden inom handverktyg. Nu siktar vi på att bli bäst på sågar också, och vår nya Handsåg HBX har flera unika funktioner som visar det, säger Håkan Carlsson, Produktchef på Hultafors.

Professionella hantverkare ställer stora krav på sina sågar. I grunden handlar det om effektivitet. Att kunna såga snabbt, rakt och säkert med garanterat snygga snitt varje gång. Det ställer extrema krav på sågen. Den ska vara stryktålig utan att tappa skärpan, ha ett skönt grepp där kraften överförs i varje tag och vara stabil och precis utan att bli tung.

– Vår nya proffssåg HBX har ett härdat 1 mm tjockt blad och speciell tandslipning med 3-fas. Det gör sågen extremt effektiv och stabil samtidigt som du får fina snitt utan flisning. Bladet är behandlat med miljövänligt vax vilket minskar friktionen och minimerar risken för att sågen nyper. Dessutom har sågen ett enkelt system för att snabbt kunna byta blad. Det gör att man alltid har en vass såg till hands samtidigt som man slipper köpa en helt ny såg när den gamla blivit slö, säger Håkan Carlson.

Handsåg HBX har många funktioner som är utvecklade för att underlätta arbetet för hantverkarna. Bland annat är bladspetsen speciellt utformad för att underlätta i trånga utrymmen och när man börjar såga mitt i en skiva. Det robusta bladskyddet har en unik design med smart snabbkoppling som gör att man snabbt och enkelt kan snäppa av och på skyddet på sågen. Det ergonomiska handtaget är klätt med gummi vilket ger ett skönt fast grepp. Själva handtaget är tillverkat i höghållfast ABS vilket gör att det håller för många bladbyten.

I sitt nya sågsortiment lanserar Hultafors även Handsåg HBS – en allroundsåg som delar många funktioner med proffssågen HBS, men som kommer i ett lite enklare utförande.

Detta är Hultafors Handsåg HBX:

• Härdat blad (550 mm långt, 1 mm tjockt) för extra stabilitet, precision och låg vibration.
  • Ergonomiskt handtag i höghållfast ABS klätt med gummi för perfekt grepp med kraft och precision.
  • Unik tandslipning med 3-fas – kombinerar effektiv avverkning och bra bett med fina snitt utan flisning.
  • Unik svart miljövänlig ytbehandling med vax för låg friktion, vibration och skydd mot rost.
  • Enkelt system för att byta blad garanterar alltid en vass såg till hands.
  • Robust bladskydd med snabblås för effektivt skydd.
  • Unikt formad bladspets underlättar när du börjar såga mitt i en skiva.

• För ytterligare information kontakta: Håkan Carlsson, Produktchef på Hultafors Group,
    +46 (0)33 723 74 31, hakan.carlsson@hultaforsgroup.com

För marknadsföringsfrågor kontakta: Jessica Berggren, Marknadsansvarig på Hultafors Group Sverige AB, +46 (0)33 23 74 29, +46 (0)70 282 30 41, jessica.berggren@hultaforsgroup.com

Bilder finner du på länken: http://hultaforsgroup.resolutmrm.com/

Användarnamn: prhultafors

Lösenord: tools

Klicka på Media Bank/Search/Folders/5.Press Photos/Hultafors Tools/2014/Handsaws

Hultafors Group erbjuder ett dynamiskt utbud av premiumvarumärken att lita på för både distributörer och hantverkare. Varje varumärke i Hultafors Group förenas i en gemensam passion: att hålla hantverkare i framkant när det gäller funktionalitet, säkerhet och produktivitet.

Hultafors Group består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe Ladders, Fein och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 650 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.