Puvab lanserar en världsnyhet med en lättviktsserie av skyddsplagg certifierade mot ljusbåge.

Puvab som är Sveriges ledande leverantör av ljusbågscertifierade skyddsplagg till energi och järnvägsunderhållsföretag förstärker sin position på marknaden i med lanseringen av en helt ny serie skyddsplagg.

Puvab AB som sedan mars 2017 ingår i Hultafors Group och numera som ett varumärke under Snickers Workwear lanserar en för marknaden helt ny lättviktsproduktserie som i stort sett halverar vikten mot liknande plagg på marknaden. Produktserien som går under namnet

GORE-TEX® PYRAD® Technology är konstruerat av ett material som utöver ljusbågsskyddet även är certifierat mot hetta/flamma, antistat, begränsat kemskydd och lättare svetsarbete. Skyddet mot ljusbåge beräknas i kalorier per cm2 och Puvabs nya produktserie uppvisar ett skydd på hela 51 cal/cm2. Plaggen som även är vind och vattentäta kan i sin komfort och design liknas vid avancerade alpinprodukter med den skillnaden att fickor och funktion nu är anpassade för energibranschen. Med Puvabs systemtänk av vikten av att klä sig rätt inifrån och ut kan plaggen bäras året om.

Funktionen bygger på att man anpassar och behåller kroppsvärmen med isolerande underliggande plagg enligt lager på lager principen. Som yttersta skal bar man sedan ett skal av GORE-TEX® PYRAD® Technology. Bakom utvecklingen av materialet står W.L Gore som tillsammans med Puvab utvecklat funktion och design så att plaggen nu klarat av de hårda krav på certifiering som krävs för denna typ av skyddsplagg. I tillägg till alla certifieringar så erhåller bäraren alla andra fördelar som ingår i kläder utvecklade med GORE-TEX® teknologi. ”Det kommer att förändra hela arbetssituationen för arbete i kalla, blåsiga och regniga miljöer där krav på ljusbågsskydd finns. Arbete som skall utföras i vindkraftsmiljö på fjället eller bara ute i busigt väder får nu betydligt bättre förutsättningar” säger Per Wagnås, VD på Puvab.

Plaggen presenteras för första gången nu i Göteborg på Elfack mässan den 9 – 12 maj. ”De kunder som fått en förhandspresentation av kläderna är lyriska”, avslutar Per Puvab finns i monter B02:44 där kollektionen förklaras närmare.

Per Wagnås, VD för Puvab AB
per.wagnas@puvab.com
+46 709 151 867

GORE-TEX® PYRAD®, GORE® och design är registrerade varumärken registrerade av W. L. Gore & Associates.

Hultafors Group består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe Ladders samt Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 650 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.