Veckans Affärer nominerar Snickers Workwear till Årets Erövrare

Snickers Workwear är en av de fem finalisterna när Veckans Affärer uppmärksammar svenska exportframgångar.  Den 11 november kan de få titeln Årets Erövrare.

Det nyinstiftade exportpriset Årets Erövrare är till för att uppmärksamma svenska företag som framgångsrikt etablerat sig på nya marknader. Snickers Workwear är nu en av de fem nominerade och har chansen att ta hem den prestigefyllda utmärkelsen.

–        Vi är oerhört stolta och hedrade över att ha blivit nominerade. Nyckeln till vår framgång ligger i att vi lyckats leva upp till marknadens krav på innovativa och konkurrenskraftiga arbetskläder för professionella hantverkare. På 35 år har vi gått från att vara ett enmansföretag till att exportera för en halvmiljard kronor, säger Fredrik Uhrbom, försäljningsdirektör på Hultafors Group AB, som äger Snickers Workwear.

Nomineringen till Årets Erövrare lyder:
”Snickers Workwear föddes för 35 år sedan och döptes efter ordet snickare på svengelska. Nu exporterar företaget arbetskläder för mer än en halv miljard och pratar 25 språk flytande”.

Allt började när elektrikern Matti Viio tröttnade på de dåliga arbetskläderna med låg funktionalitet och kvalitet. Han tog saken i egna händer och började designa kläder som passade hantverkarens behov. Hölsterfickor och knäskyddsfickor på byxorna är bara en i raden av hans uppfinningar, som ständigt förbättras för att hela tiden underlätta hantverkarnas arbete och skydda deras kroppar.

I dag är Snickers Workwear ett av Europas ledande varumärken inom arbetskläder och finns representerade i 28 länder. Företaget har en omsättning på 600 miljoner kronor, varav 90 procent kommer från export. Under 2010 har dotterbolag etablerats i Österrike och Schweiz. I januari 2011 flyttar de fram positionerna ytterligare då de etablerar sig på den franska marknaden. Nästa steg i tillväxtstrategin är att fortsätta expandera i Östeuropa.

För mer information, kontakta:
Jessica Berggren, jessica.berggren@hultaforsgroup.se, 033-23 74 29, 070-282 30 41

Hultafors Group består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe Ladders och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 650 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.