Wibe Ladders tar ytterligare ett steg i sitt miljöarbete och lanserar sin arbetsbock 5500+, som nu produceras av återvunnen aluminium.

WIBE LADDERS LANSERAR SIN FÖRSTA STEGE AV ÅTERVUNNEN ALUMINIUM

Under våren 2022 började Wibe Ladders använda ett certifierat aluminium i sin produktion i Nässjö. Det smälts med hjälp av vattenkraft och geotermisk energi och certifieringen garanterar att koldioxidavtrycket inte är mer än 4 kg CO2e per kg aluminium, vilket är en fjärdedel jämfört med världsgenomsnittet. Nu, ett år senare så tar Wibe Ladders ytterligare ett steg i sitt miljöarbete och lanserar sin arbetsbock 5500+, som nu produceras av återvunnen aluminium.

Arbetsbock 5500+ har funnits med i sortimentet länge, man känner igen den på de svarta benen och de gula plastdetaljerna. En gedigen bock, byggd för att klara 300 kg belastning i stället för de 150 kg som krävs enligt produktstandarden. Den kommer nu att tillverkas av återvunnen aluminium, som består av minst 75% förbrukade konsumentvaror som byggmaterial, fönster och liknande. Resterande är en mix som kan variera beroende på tillgång. Det kan vara mer förbrukade konsumentvaror, spill från aluminiumproduktionen och även en liten andel nytt material. Det återvunna aluminiumet har ett koldioxidavtryck på max 2,3 kg CO2e
per kg aluminium, det är hela 85% mindre än världsgenomsnittet.

”Självklart vore det ju önskvärt att kunna gå över helt till återvunnet material. Men tillgången på återvunnen aluminium är tyvärr begränsad, 70% av allt aluminium som någonsin producerats är faktiskt fortfarande i bruk” säger Johan Fräjdin, Business Development Director på Wibe Ladders. ”Dessutom så är det återvunna aluminiumet lite dyrare och med de redan höga aluminiumpriserna ser vi en risk att alla kunder inte är beredda att betala mer. Vi ser detta som ett test och om det visar sig att det finns en betalningsvilja så hoppas vi kunna lansera fler stegar med återvunnet aluminium i framtiden.”

Vi kommer antagligen att få se mer gröna nyheter från Wibe Ladders framöver. Deras materialleverantör jobbar på att reducera koldioxidavtrycket i sin produktion ännu mer, de har som målsättning att till 2030 kunna leverera 100% återvunnet material med ett koldioxidavtryck på max 0,5 kg CO2e per kg. Dessutom fortsätter Wibe Ladders att implementera certifierat aluminium i sitt övriga sortiment och till hösten 2023 så kommer i stort sett alla produkter från den egna produktionen i Nässjö att tillverkas av aluminium som smälts med hjälp av förnybara energikällor.

”Idag kan vi med stolthet säga att vårt klimatavtryck minskar avsevärt tack vare att vi använder både återvunnet material och aluminium producerat med förnybar energi i våra produkter. Att arbeta med ett hållbart sortiment är den enda vägen framåt för oss som verkar i tillverkningsindustrin och vi hoppas kunna göra mycket mer under de närmaste åren”, avslutar Johan Fräjdin.

Wibe Ladders är en del av Hultafors Group som har satt upp fyra långsiktiga mål (att reducera CO2-utsläpp, material-, energi- och kemikalieanvändning) som går i linje med FN:s Globala mål om för att minska inverkan på miljön och klimatet.

För mer information, kontakta:
Johan Fräjdin, Business Development Director Wibe Ladders
E-post: johan.frajdin@hultaforsgroup.com

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Fristads, Kansas, Leijona, Hultafors, Wibe Ladders, Fein, Hellberg Safety, Solid Gear, Toe Guard och Emma Safety. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har över 1800 anställda och försäljning ca. 70 länder över hela världen. www.hultaforsgroup.com