Dina gamla skor blir någon annans nya

Scorettgruppen har tagit initiativet till att under december månad driva kampanjen ”Give. Buy. Get” tillsammans med Human Bridge. En kampanj där Scorettgruppens kunder får lämna in sina begagnade men fullt funktionsdugliga skor i någon av deras butiker och i utbyte få en värdecheck att handla nya för. Skorna påbörjar sedan en resa och genom Human Bridge får en medmänniska i ett land som Rumänien eller Irak ett par ”nya” skor.

- Vi vill med denna kampanj uppmärksamma våra kunder på skornas livscykel så att den blir så lång som möjligt, istället för att bli till avfall i ett för tidigt skede. Vi ser att vi både förlänger skornas livslängd samtidigt som vi kan hjälpa behövande, säger Sophie Arnesved, CSR-ansvarig på Scorettgruppen.

Human Bridges textilinsamling (insamling av kläder, skor och accessoarer) sker främst genom drygt 2 000 insamlingsbehållare i Sverige i samverkan med kommunala avfallsbolag och fastighetsägare. Samarbeten finns även med klädkedjor och andra företag i Sverige där exempelvis reklamationer och restpartier levereras till Human Bridge. Detta material möjliggör på olika sätt biståndssändningar av sjukvårdsutrustning samt kläder och skor till mottagare i Afrika, Östeuropa och Mellanöstern.

- Vi har sedan ett par år tillbaka ett stående samarbete med Human Bridge, där vi skänker de skor som vi på ett eller annat sätt inte kan sälja, säger Sophie Arnesved. Vi går även igenom alla reklamationer för att se till så att alla som är i användbart skick går till återanvändning genom Human Bridge. Vi vill nu uppmärksamma våra kunder på vad vi gör och att de också kan hjälpa till.

Under december månad går även pengarna från påsförsäljningen i Scorettgruppens butiker till Human Bridges arbete.

Robert Bergman

Presskontakt Direktor 0709373310

Materialbistånd – för människa och miljö

Human Bridge är en biståndsorganisation som genomför materialrelaterade projekt. Fokus för verksamheten är att samla in, reparera och skicka ut sjukvårdsutrustning och handikapphjälpmedel till sjukhus, kliniker och organisationer främst i Afrika, Östeuropa och Mellanöstern. Human Bridge samlar även in textilier och skor som skickas som bistånd. Alla insamlade textilier som inte går till direkta biståndsinsatser används till att generera intäkter för att täcka en del av de hanterings- och fraktkostnader som finns för verksamheten. Även förnödenheter skickas till katastrofdrabbade områden.

Human Bridge
Bergmossevägen 6