Gå direkt till innehåll
Human Bridge har verkat i Ukraina i tjugo år med regelbundna biståndssändningar med sjukvårdsutrustning. Samtidigt distribueras matpaket i samarbete med ukrainska företag på plats. Behoven är fortsatt stora.

Human Bridge fortsätter stötta Ukraina

Human Bridge har verkat i Ukraina i tjugo år med regelbundna biståndssändningar av sjukvårdsutrustning. Efter Rysslands invasion för snart exakt ett år sedan ökade Human Bridge frekvensen på sina sändningar och idag skickas nästan en trailer varje vecka. Samtidigt satsar man på matpaket i samarbete med ukrainska företag på plats. Enligt Robert Bergman, direktor för Human Bridge, är behoven fortsatt stora.

När Ryssland invaderade Ukraina 24 februari förra året stod en trailer på Human Bridge redan packad för avfärd mot landet. Sedan början av 2000-talet har Human Bridge skickat en biståndssändning varannan vecka med sjukvårdsutrustning donerad av svenska kommuner, regioner och företag. Det handlar om allt från medicinsk utrustning, sängar och hjälpmedel till förbrukningsvaror, men även kläder och andra förnödenheter.

-Rysslands aggression mot Ukraina gjorde givetvis att vi fortsatte fokusera på sjukvård, men vi fick även önskemål om hygienartiklar och kläder så framåt hösten ökade vi på med sådana produkter, säger Robert Bergman, direktor för Human Bridge.

Ökade sändningar

Human Bridge valde också att öka frekvensen på sina sändningar och i dagsläget går ungefär en trailer i veckan mot Ukraina. På plats finns fyra lokala organisationer i olika städer som distribuerar hjälpen vidare dit den behövs.

-Hittills har de kunnat fortsätta att leverera, även om det ibland varit svårt att ta sig fram i vissa områden. Samtidigt har ju kostnaderna skenat även där när det gäller exempelvis bränslepriser, vilket är en utmaning, säger Robert Bergman.

Sedan februari 2022 har Human Bridge skickat 40 trailers till Ukraina. Ytterligare fem trailers har gått till Moldavien för att stötta arbetet med ukrainska flyktingar.

Lokala matpaket

Från Human Bridge sida följer man noga utvecklingen och har en kontinuerlig dialog med mottagarna i Ukraina kring behoven.

-Vi ställer hela tiden frågor kring vad de behöver och ger förslag utifrån vilket material vi har tillgång till, säger Robert Bergman.

Human Bridge har också inlett ett projekt med matpaket i samverkan med ukrainska företag på plats. Huvudfinansiär är Humana, som har många butiker i Ukraina, men det görs även insamlingar i Sverige. Projektet hjälper de lokala företagen bland annat genom att skapa arbetstillfällen.

Omvärldens stöd viktigt

Robert Bergman ser långsiktighet som det allra viktigaste i nuläget och menar att vetskapen om att det kommer kontinuerlig hjälp från omvärlden ger styrka och hopp till många ukrainare.

-Det görs mycket från många olika håll i Europa och det är viktigt med stöd från flera nivåer. Världssamfundet orkar inte hålla fokus på en plats hela tiden, det är naturligt att bilden splittras när nya oroshärdar uppstår eller det sker en naturkatastrof. Då är det ännu viktigare att vi fortsätter framåt och fortsätter att jobba med de kontakter vi har. Human Bridge har varit i Ukraina i 20 år och jag kan nästan garantera att vi kommer att vara kvar i det långa loppet, vi kommer inte att släppa Ukraina.

Kategorier

Human Bridge är en svensk biståndsorganisation som arbetar för människa och miljö. Genom insamling och leverans av utrangerad sjukvårdsutrustning och begagnade textilier skapas bättre förutsättningar för människor i utsatta länder och en rättvisare resursfördelning.

www.humanbridge.se

Robert Bergman

Presskontakt Direktor 0709373310

Materialbistånd – för människa och miljö

Human Bridge är en biståndsorganisation som genomför materialrelaterade projekt. Fokus för verksamheten är att samla in, reparera och skicka ut sjukvårdsutrustning och handikapphjälpmedel till sjukhus, kliniker och organisationer främst i Afrika, Östeuropa och Mellanöstern. Human Bridge samlar även in textilier och skor som skickas som bistånd. Alla insamlade textilier som inte går till direkta biståndsinsatser används till att generera intäkter för att täcka en del av de hanterings- och fraktkostnader som finns för verksamheten. Även förnödenheter skickas till katastrofdrabbade områden.

Human Bridge
Bergmossevägen 6