Fyra av tio med funktionsnedsättning upplever klädaffärer som otillgängliga

Fyra av tio tillfrågade personer med funktionsnedsättning är ganska eller mycket missnöjda med tillgängligheten till klädaffärer och dess provrum. Det visar en ny undersökning från företaget Assistansia som presenteras samtidigt som de mest intensiva shoppingveckorna under året går mot sitt slut.

- Om man inte kan handla kläder på grund av att man har en funktionsnedsättning så innebär det att man diskrimineras och att livsutrymmet begränsas helt i onödan. Landets klädbutiker kan få fler kunder och höja sitt anseende om butik och provrum görs tillgängliga, säger Helena Pharmanson, kommunikationschef för Assistansia.

250 personer med någon form av funktionsnedsättning svarade på frågan om hur nöjda de är med tillgängligheten till klädaffärer och dess provrum i sin kommun. 22 procent var ganska missnöjda och 18 procent var mycket missnöjda. Endast nio procent av de tillfrågade var mycket nöjda.

- Om du av någon anledning har svårt att röra dig eller sitter i rullstol så innebär det ju inte att du är mindre intresserad av kläder och mode. Någon större klädkedja borde i början på detta nya år ge ett löfte om att tillgänglighetsanpassa alla sina butiker och provrum under året, säger Helena Pharmanson.

Frågan har ställts via webbenkät och telefonintervjuer, under perioden 22 september till 31 oktober 2010, och besvarats av 250 personer med någon form av funktionsnedsättning.

Fråga:  Hur nöjd är du med tillgängligheten till klädaffärer och dess provrum i din kommun?

Svar:
Mycket nöjd – 9 %
Ganska nöjd – 25 %
Ganska missnöjd – 22 %
Mycket missnöjd – 18 %
Ingen åsikt – 26 %

Helena Pharmanson, kommunikationschef för Assistansia
E-post: helena.pharmanson@humana.se

• Mode

• provrum
  • helena pharmanson
  • klädbutik

Assistansia ingår i Humana som är Sveriges största privata assistansanordnare med verksamhet över hela landet och med ca 6000 hel/deltidsanställda. Humana arbetar med personlig assistans för individer med funktionsnedsättningar. Utgångspunkten för vårt arbete är att alla människor har rätt till ett bra liv. Det är kundernas önskemål som styr vårt arbete. Vi sätter människan i centrum, inte funktionsnedsättningen.

Läs mer på www.humana.se